Grid star
companii

BLUE AIR ACUZA DISCRIMINAREA – Revolta dupa ce Senatul a respins ajutorul de stat

Compania aeriana Blue Air i-a trimis Senatului o scrisoare plina de revolta vineri, 23 octombrie 2020, la doua zile dupa ce camera parlamentara superioara a respins un ajutor de stat de 300,775 de milioane de lei pentru operatorul aerian privat.

Este vorba despre respingerea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.167/2020 privind unele masuri pentru sustinerea activitatii unor aeroporturi regionale, in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19. OUG 167/2020 a fost emisa pentru modificarea si completarea OUG 139/2020. La finalul articolului, gasiti atat ordonanta 167/2020 in forma depusa la Senat, cat si proiectul votat de Senat pentru respingerea acestei OUG.

Mai exact, Blue Air sustine ca forma de proprietate asupra unei companii nu poate reprezenta un criteriu de acordare a unui asemenea ajutor si avertizeaza ca daca acest operator aerian va disparea, din cauza crizei economice, locul lui va fi luat nu de catre compania de stat Tarom, ci de catre firma ungureasca Wizz Air, principalul competitor al Blue Air pe segmentul curselor low cost. Astfel, statul roman nu va mai incasa taxe si impozite (cum se intampla acum, datorita faptului ca Blue Air este o societate romaneasca), birurile urmand a fi platite catre Ungaria.

Redam intreaga scrisoare a Blue Air catre senat:

Suntem surprinsi de decizia dumneavoastra de a respinge, in sedinta de ieri, prevederile ordonantei de urgenta nr. 167, aprobata de catre Guvernul Romaniei in data de 2 octombrie 2020, prin care este acordata o garantie de stat de 300 milioane lei companiei Blue Air.

Forma de proprietate asupra unei companii nu poate fi, in nici un caz, criteriu de acordare a unui asemenea ajutor. In mod specific, avizarea prealabila de catre Comisia Europeana a oricarui ajutor de stat acordat de statele membre are tocmai scopul de a preveni asemenea decizii care ar distorsiona semnificativ piata libera in favoarea unor companii mai putin competitive, dar cu capital de stat sau care beneficiaza de ajutor de stat – cum ar fi, in cazul de fata, TAROM S.A.

Principiul mai sus mentionat cere ca toti operatorii economici din domeniul transportului aerian din Romania sa fie sprijiniti proportional, astfel incat sa fie conservate cotele de piata si proportionalitatea preturilor existente inainte de acordarea ajutorului de stat.

Mai mult, respectarea acestui principiu nu se limiteaza numai la sprijinul financiar, ci si la orice alta forma de interventionism - cum ar fi, de pilda, incredintarea de catre stat a comenzilor de transport aerian in mod discretionar cu precadere operatorului de stat, fara a lua in considerare proportional cotele de piata ale operatorilor economici relevanti si/ mai ales rutele pe care acestia opereaza in mod traditional.

Respectand acest principiu, dupa mai mult de 5 luni de la solicitarea noastra, Guvernul Roman a aprobat in data de 19 august 2020, prin Ordonanta de Urgenta nr. 139, masura ajutorului de stat pentru ambii operatori aerieni cu capital romanesc TAROM si Blue Air pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 – tocmai pentru a putea trata ambii operatori in mod coerent (desi TAROM S.A. beneficiase la acea data deja de un ajutor de stat de urgenta aprobat in luna februarie 2020).

Avand in vedere cele prezentate in Notificarea formala din data de 14 august 2020, in data de 20 august 2020 Comisia Europeana a avizat, in regim de superurgenta, o garantie de stat de pana la aproximativ 62 de milioane euro (aproximativ 300 milioane lei) in favoarea companiei aeriene romanesti Blue Air. Masura urmareste sa compenseze compania aeriana pentru daunele directe suferite din cauza suspendarii zborurilor in perioada 16martie – 30 iunie 2020 (estimate la maxim 28 milioane euro), precum si sa ii ofere suport urgent pentru acoperirea deficitului de lichiditate (estimat la maxim 34 milioane euro).

In ceea ce priveste TAROM S.A., Decizia Comisiei a fost emisa in data de 5 octombrie 2020, pentru o garantie de stat acordata pentru acoperirea pierderilor suferite din cauza suspendarii zborurilor in perioada 16 martie – 30 iunie 2020 (estimate la maxim 19.3 milioane euro), considerandu-se probabil ca operatorul beneficiase deja de ajutorul de stat de salvare de 37 milioane euro, aprobat in februarie 2020.

In comunicatul de presa emis in data de 19 august 2020 cu ocazia avizarii masurii de ajutor de stat pentru Blue Air, Vicepresedintele executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, responsabil cu politica de concurenta, a declarat: „Sectorul aviatiei a fost grav afectat de pandemia de coronavirus. Acest imprumut de 62 de milioane de euro garantat de stat va permite, in parte, Romaniei sa compenseze Blue Air pentru pierderile suferite ca urmare a pandemiei de coronavirus. In acelasi timp, va oferi companiei aeriene resursele necesare pentru a rezolva o parte din nevoile sale urgente si imediate de lichiditate. Acest lucru va evita perturbarile pentru pasageri si va asigura conectivitatea regionala, in special pentru numarul semnificativ de cetateni romani care lucreaza in strainatate si pentru multe intreprinderi locale mici, care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o retea de rute destinate sa raspunda nevoilor lor specifice. Continuam sa lucram cu statele membre pentru a discuta posibilitatile si a gasi solutii viabile pentru a salva aceasta parte importanta a economiei, in conformitate cu normele UE. "

Comisia a constatat ca aceasta masura va contribui la asigurarea continuitatii serviciilor de zbor pentru aproximativ 400.000 de pasageri care au rezervat un zbor cu Blue Air in urmatoarele luni sau asteapta rambursarea biletului anulat.

Compania spune ca in cazul in care decizia Senatului este preluata si ratificata si de Camera Deputatilor si promulgata de Presedintele Romaniei, si presupunand ca prevederile sale ar putea avea efect retroactiv, Romania va pierde un contribuitor important la bugetul de stat, mii de locuri de inalta calificare si un pilon important al industriei aviatice romanesti. In plus, increderea mediului de afaceri roman si international in dorinta statului roman de a sprijini mediul antreprenorial va fi profund subrezita.

Precizez faptul ca, in masura in care Blue Air ar disparea (asa cum reiese din intentiile exprimate cu ocazia sedintei de ieri), piata lasata libera de catre Blue Air nu va fi ocupata de catre TAROM S.A, ea insasi in dificultate, ci de catre principalul nostru competitor (n.r. Wizz Air). Pentru referinta, aceasta companie in ultimele luni a preluat deja, fara niciun cost, multe din rutele dezvoltate cu investitii masive in ultimii ani de catre Blue Air si a ajuns sa deserveasca, in septembrie 2020, peste 60% din piata de transport aerian din Romania.

Pasagerii romani vor continua sa calatoreasca, dar nu vor mai plati taxe si impozite in Romania.

Aeronavele cu care acestia vor calatori vor continua sa polueze, dar Romania nu va beneficia de contributii la fondul de mediu.

Competitorii nostri poate vor angaja cativa din pilotii, insotitorii de bord, inginerii si tehnicienii nostri, dar acestia nu vor plati decat partial taxe in Romania si nu vor contribui la continuarea traditiei aviatice romanesti.

Competitorii nostri nu vor plati contributii la autoritatile aviatice romane, nu vor angaja companii romanesti si nu vor lua in nici un fel in considerare interesul romanesc atunci cand vor lua decizii comerciale.

Aeroporturile romanesti vor fi dependente de cate un operator aproape monopolist, care va extrage profituri masive, profituri care nu se vor intoarce in nici un fel in Romania”.

* Cititi aici forma initiala a OUG 167/2020

* Cititi aici expunerea de motive a Guvernului

* Cititi aici forma ordonantei iesita din Senat

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani