BENEFICII DE 11 MILIOANE EURO DUPA NEGOCIERILE CU BANCA – Clientii bancilor au obtinut diminuari ale costului creditului prin reducerea sau eliminarea unor comisoane, diminuarea dobanzii, scaderea ratelor si chiar stergerea intregii datorii (Document)
Beneficiile obtinute de romani in urma negocierilor cu bancile s-au dublat in ultimii ani. In 2023 s-au adresat Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) cei mai multi consumatori din ultimii sapte ani, iar bancile au acceptat cu 15% mai multe cereri de negociere decat in 2022. Peste 11,3 milioane de euro reprezinta suma totala a beneficiilor obtinute de consumatori in urma negocierilor purtate intre 2016-2023, in cadrul CSALB.
Conform Centrului, cea mai mare suma rezultata din negocieri s-a inregistrat anul trecut (3,3 milioane euro), cu peste 60% mai mare decat in 2022. In medie, un consumator a obtinut beneficii de 5.000 de euro dintr-o negociere purtata in 2023. De altfel, beneficiile de pana in 5.000 de euro reprezinta jumatate dintre intelegerile intermediate de CSALB. Sumele reprezinta diminuari ale costului creditului prin: reducerea sau eliminarea unor comisoane, diminuarea dobanzii, scaderea ratelor si chiar stergerea intregii datorii.
Concret:
-2.932 de cereri a primit CSALB in 2023 de la consumatorii care au solicitat bancilor (1.885 cereri) si IFN-urilor (1.047 cereri) intrarea intr-o negociere in cadrul Centrului. Incepand din anul 2016, CSALB a primit aproximativ 15.000 de cereri de negociere cu institutiile de credit;
-in 2023 bancile au acceptat cu 100 mai multe cereri trimise de consumatori decat in 2022. Astfel, s-au format 754 de dosare de negociere cu bancile si doar patru cu IFN-urile. Doar in 8 din 100 de negocieri partile nu au acceptat solutiile propuse de conciliatori si nu s-au inteles. Conciliatorii CSALB au avut, astfel, cel mai mare procent de eficienta a concilierii de la infiintarea CSALB (92%);
-alte 555 de intelegeri intre consumatori si banci/IFN-uri s-au rezolvat amiabil, prin intelegere directa, dupa ce consumatorii au trimis cererile catre Centru. Majoritatea acestora erau probleme simple, care se puteau rezolva si fara aportul unui conciliator al Centrului sau care nu tineau de conditii ce puteau fi negociate (cum sunt cererile de stergere a inregistrarilor in Biroul de Credit);
-24 de zile a fost timpul mediu de negociere cu banca anul trecut. Desi conform legii (OG 38/2015) timpul maxim de gasire a unei solutii prin conciliere este de 90 de zile si poate depasi acest termen in cazul negocierilor mai complicate, rapiditatea solutionarii alternative la instanta a crescut constant in ultimii ani.
Iata anuntul CSALB:
“In 2023 s-au adresat CSALB cei mai multi consumatori din ultimii 7 ani, iar bancile au acceptat cu 15% mai multe cereri de negociere decat in 2022. Peste 11,3 milioane de euro reprezinta suma totala a beneficiilor obtinute de consumatori in urma negocierilor purtate intre 2016-2023, in cadrul CSALB. Cea mai mare suma rezultata din negocieri s-a inregistrat anul trecut (3,3 milioane euro), cu peste 60% mai mare decat in 2022. In medie, un consumator a obtinut beneficii de 5.000 de euro dintr-o negociere purtata anul trecut. De altfel, beneficiile de pana in 5.000 de euro reprezinta jumatate dintre intelegerile intermediate de CSALB. Sumele reprezinta diminuari ale costului creditului prin: reducerea sau eliminarea unor comisoane, diminuarea dobanzii, scaderea ratelor si chiar stergerea intregii datorii.
2.932 de cereri a primit CSALB in anul 2023 de la consumatorii care au solicitat bancilor (1.885 cereri) si IFN-urilor (1.047 cereri) intrarea intr-o negociere in cadrul Centrului. Incepand din anul 2016, CSALB a primit aproximativ 15.000 de cereri de negociere cu institutiile de credit.
In 2023 bancile au acceptat cu 100 mai multe cereri trimise de consumatori decat in 2022. Astfel, s-au format 754 de dosare de negociere cu bancile si doar 4 cu IFN-urile.
Doar in 8 din 100 de negocieri partile nu au acceptat solutiile propuse de conciliatori si nu s-au inteles. Conciliatorii CSALB au avut, astfel, cel mai mare procent de eficienta a concilierii de la infiintarea CSALB (92%).
Alte 555 de intelegeri intre consumatori si banci/IFN-uri s-au rezolvat amiabil, prin intelegere directa, dupa ce consumatorii au trimis cererile catre CSALB. Majoritatea acestora erau probleme simple, care se puteau rezolva si fara aportul unui conciliator al Centrului sau care nu tineau de conditii ce puteau fi negociate (cum sunt cererile de stergere a inregistrarilor in Biroul de Credit). 24 de zile a fost timpul mediu de negociere cu banca anul trecut. Desi conform legii (OG 38/2015) timpul maxim de gasire a unei solutii prin conciliere este de 90 de zile si poate depasi acest termen in cazul negocierilor mai complicate, rapiditatea solutionarii alternative la instanta a crescut constant in ultimii ani.
Cele mai rapide intelegeri au fost finalizate in 2023 intr-o singura zi (14 cazuri) sau in doua zile (37 cazuri). Au existat si 31 de negocieri mult mai dificile, care s-au incheiat dupa mai mult de 100 de zile. Conciliatorii care au solutionat negocierile cel mai rapid sunt: Roxana Mustatea (medie de 12 zile), Nela Petrisor (medie de 14 zile), Septimiu Stoica si Ionut Stefan (medie de 15 zile).
Conciliatorii care au intermediat cele mai multe negocieri in 2023 sunt Alexandru Ambrozie (60 de dosare de conciliere), Mihaela Budisteanu (59 de dosare) si Valentin Cocean (59 de dosare).
Peste 11,3 milioane de euro reprezinta suma totala a beneficiilor obtinute de consumatori in urma negocierilor purtate intre 2016-2023 in cadrul CSALB. Cea mai mare suma rezultata din negocieri s-a inregistrat anul trecut (3,3 milioane euro), cu peste 60% mai mare decat in 2022.
In medie, un consumator a obtinut beneficii de 5.000 de euro dintr-o negociere purtata anul trecut. De altfel, beneficiile de pana in 5.000 de euro reprezinta jumatate dintre intelegerile intermediate de CSALB. Sumele reprezinta diminuari ale costului creditului prin: reducerea sau eliminarea unor comisoane, diminuarea dobanzii, scaderea ratelor si chiar stergerea intregii datorii (in cazuri dificile).
Peste 500 de procese purtate in instantele din Romania au fost solutionate amiabil in ultimii trei ani, in cadrul CSALB. Bancile si judecatorii au propus consumatorilor solutionarea alternativa, prin conciliere, de la primul termen de judecata.
Astfel, consumatorii:
au redus timpul in care si-au rezolvat problema (de la cativa ani in instanta, la o medie de 30 de zile in ultimii ani, in cadrul CSALB);
-au beneficiat de gratuitatea concilierii pentru persoanele fizice, in schimbul cheltuielilor pe care le implica un proces.
Alexandru Paunescu, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in Colegiul de Coordonare al CSALB:
'Ne aflam in al 8-lea an de conciliere a relatiei dintre consumatori si banci/IFN-uri, iar cresterea activitatii de la un an la altul demonstreaza imbunatatirea continua a mecanismului de negociere condus de conciliatorii CSALB si disponibilitatea mai mare a bancilor de a rezolva problemele intampinate de consumatori. In plus, cresterea numarului de procese in care partile doresc o rezolvare amiabila confirma principalul motiv al infiintarii CSALB: acela de a le oferi consumatorilor si institutiilor financiar-bancare o alternativa la instanta de judecata.
Romanii imbratiseaza tot mai des aceasta solutie rapida si fara costuri pentru ei. Sunt multe cazuri in care oamenii si-au rezolvat problema cu banca in una sau doua zile.
Practic, dupa ce au petrecut cateva minute completand cererea pe site-ul CSALB, consumatorul a primit raspuns de la banca in aceeasi zi. A urmat deschiderea unui dosar de conciliere, in care conciliatorul a propus imediat o solutie. Aceasta a fost acceptata de ambele parti, iar cazul s-a incheiat cateva ore mai tarziu, dupa schimburi de emailuri si discutii telefonice. Aceasta deschidere si disponibilitate manifestata de unele banci comerciale contribuie la consolidarea increderii intregului sistem bancar.
Din pacate mai sunt banci care resping o parte dintre cererile pe care le primesc de la propriii clienti, prin intermediul CSALB. In aceste circumstante, recomandarea noastra reiterata inclusiv pentru anul 2024 este ca aceste institutii de credit sa evite ca astfel de spete sa ajunga in instantele de judecata, incercand solutionarea directa a problemei consumatorului. Daca solicitarea nu poate fi rezolvata prin negociere directa intre parti, este de preferat ca aceasta sa fie solutionata prin implicarea conciliatorilor CSALB, evitandu-se calea contencioasa. Astfel, partile aflate in disputa ar economisi resurse de timp si bani, iar instantele publice s-ar degreva de procese lungi si dificile, in care, la final, doar una dintre cele doua parti are de castigat, nu amandoua cum se intampla in conciliere”.