Beneficii de 1,5 milioane de euro dupa negocierile romanilor cu bancile. Centrul de Solutionare a Litigiilor: “IFN-urile nu au acceptat spre negociere niciuna dintre cele 620 de cereri care le-au fost adresate”
In prima jumatate a acestui an beneficiile obtinute de consumatori din negocierile cu bancile sunt de aproximativ 1,5 milioane de euro. De la inceputul anului, romanii au trimis catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) peste 2.100 de cereri de negociere cu bancile si IFN-urile. Sunt cu 20% mai multe decat in perioada similara a anului 2023.
Mentinerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR si IRCC, in functie de care se calculeaza ratele creditelor cu dobanda variabila, reprezinta principala cauza invocata in cererile de renegociere a contractelor de credit, precizeaza CSALB. Cresteri mai mari decat in cazul numarului de cereri s-au inregistrat in ceea ce priveste negocierile propriu-zise (25%) si impacarile (31%). In prima jumatate a acestui an beneficiile obtinute de consumatori din negocierile cu bancile sunt de aproximativ 1,5 milioane de euro.
A crescut numarul solicitarilor
Conform CSALB, numarul dosarelor de negociere formate de la inceputul anului se apropie de 600, in crestere cu 25% fata de perioada similara din 2023. Cresterea este si mai mare in cazul negocierilor reusite (+31%). Au fost peste 500 de impacari intre consumatori si banci de la inceputul acestui an. Doar in 20 de cazuri partile nu s-au inteles. In plus, ponderea cererilor adresate bancilor a crescut fata de anul trecut cu cinci puncte procentuale, pana la 70%.
“IFN-urile nu au acceptat spre negociere niciuna dintre cele 620 de cereri care le-au fost adresate. In mai putin de 100 de cazuri IFN-urile au acceptat sa rezolve direct cu consumatorii problemele sesizate de acestia prin intermediul CSALB, fara aportul unui conciliator”, precizeaza Centrul.
De la inceputul activitatii CSALB consumatorii au obtinut beneficii totale de 12,8 milioane de euro in urma negocierii cu bancile. In medie, un consumator a obtinut beneficii de aproximativ 5.000 de euro in 2023 si de 3.900 de euro in 2022. In prima jumatate a acestui an beneficiile sunt de aproximativ 1,5 milioane de euro.
Alexandru Paunescu (foto), reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in Colegiul de Coordonare al CSALB:
"In prima jumatate a anului am observat ca, odata cu cresterea numarului de cereri acceptate de banci spre negociere, a scazut numarul solutionarilor directe intre banci si consumatori (cu aproximativ 100 de cazuri fata de prima jumatate a anului trecut). Acest lucru arata ca bancile au preferat sa rezolve mai multe probleme semnalate de propriii clienti in cadrul CSALB decat sa-i cheme pe acestia la banca, pentru o rezolvare directa. Acest lucru demonstreaza increderea pe care au capatat-o bancile in actul de conciliere. Atitudinea bancilor nu face decat sa consolideze increderea consumatorilor, prin faptul ca problema semnalata de acestia beneficiaza de o a treia opinie: evaluarea conciliatorului.
In plus, observam o deschidere tot mai mare a bancilor de a rezolva cazurile dificile, precum cele in care consumatorii au intarzieri de peste 90 in plata ratelor. Sunt cazuri limita, multe in procedura de executare silita, in care sumele restante au ajuns la zeci de mii de euro. Chiar si atunci, in al 12-lea ceas, se poate gasi o solutie daca exista disponibilitatea partilor de a se aseza la masa dialogului.
In aceeasi categorie as include si procesele din instanta care gasesc o rezolvare amiabila in cadrul CSALB. In primele sase luni ale anului au fost inchise aproximativ 70 de procese dupa ce partile au reusit sa gaseasca o solutie amiabila in cadrul CSALB, numarul acestor cazuri ajungand la 570, din 2021 pana in prezent".
>>Raportul CSALB
Sursa foto: Facebook CSALB