BATJOCURA IMMINVEST – Liderul Partidului Republican din Romania, Alex Coita, ataca programul Guvernului: “E cea mai mare bataie de joc fata de antreprenori”

2803

In ultima parte a interviului acordat Lumea Banilor, Alexandru Coita (foto), presedintele Partidului Republican din Romania (PRR), ne-a vorbit despre viziunea lui asupra retelelor de infrastructura existente in Capitala, respectiv in orasele dezvoltate din tara, cu accent pe lipsa autostrazilor si a infrastructurii de cale ferata. De asemenea, politicianul a atins problema companiei nationale de transport aerian (Tarom) si a aeroportului Henri Coanda: ce lipseste, unde se greseste si ce ar putea fi imbunatatit. Totodata, Coita ne-a precizat cum si-ar pune viziunea in aplicare din pozitia de ministru al transporturilor.

De asemenea, Alex Coita ne-a prezentat, in avanpremiera, viziunea si programul Partidului Republican din Romania (PRR) gandit pentru tara noastra si modul de implementare etapizat.

Una dintre masurile de relansare economica a societatii romanesti gandite de PRR consta in sprijinirea sau dezvoltarea zonelor care in momentul de fata sunt total ramase in urma: Vaslui, Botosani, Calarasi, Giurgiu – judete cu un grad foarte mic de dezvoltare si pe care Partidul Republican din Romania isi propune sa le transforme in paradisuri pentru investitii, dupa modelele chinezesc, italian si american.

Alta masura pe care ne-a detaliat-o Alex Coita este aceea prin care reprezentantii PRR isi propun sa implementeze un sistem de impozitare, de stimulente fiscale pentru angajator, fara sa mute povara pe angajat, cu scopul de a duce salariul minim pe economie la suma de 2.000 de lei net. Toate aceste idei vor prinde viata printr-un sistem de stimulente fiscale, un sistem de vouchere, un sistem de tichete avand ca scop favorizarea industriei HoReCa si a firmelor romanesti, a mentionat Coita.

Tot in context economic, presedintele PRR propune crearea unui organism independent pentru Romania, format din economisti care sa coordoneze judetele in care exista mari probleme de management.

Redam mai jos declaratiile facute de Alex Coita pentru Lumea Banilor:

Ati fost secretar de stat in Ministerul Transporturilor in anul 2012. Facem un arc peste timp: daca ati fi in momentul acesta ministrul Transporturilor, ce programe ati implementa privind infrastructura de transport si de ce?

Daca as fi ministrul Transporturilor, cu siguranta as avea cu totul si cu totul o alta viziune fata de ce vedem in prezent. Din pacate, acest domeniu de-a lungul timpului a fost lipsit de o viziune articulata – in sensul in care fiecare ministru a venit cu propria agenda, iar de multe ori aceasta a fost superficiala.

In primul rand, chestiunea care trebuie transata urgent tine de construirea autostrazilor care ne bantuie deja de prea multi ani. Aici, am facut un audit si va spun ca in acest an, in 2020, cred ca putem fi norocosi daca se inaugureaza 20 de kilometri de autostrada. De aici si pana la promisiunea domnului premier Ludovic Orban de 3.000 km de autostrada, eu cred ca este o diferenta de la cer la pamant. Sincer, cand vad aceste promisiuni si le compar cu realitatea, am senzatia ca cineva “ne ia de prosti”.

In al doilea rand, avem nevoie de o gandire clara privind prioritizarea proiectelor de infrastructura: pentru ca nevoile Romaniei sunt atat de mari, incat nu le poti face pe toate in acelasi timp.

Cand am fost secretar de stat, unul dintre proiectele pe care le-am rezolvat a fost MasterPlanul de Transport al Romaniei, care zacea de mult timp, nu era in lucru si l-am dat in lucru, dupa care evident ca au venit altii si nu s-a mai intamplat nimic si intr-un final (daca va vine sa credeti) a fost adoptat in timpul Guvernului Ciolos.

Asadar, le-a luat trei ani sa scrie un plan care contine lucruri de bun-simt, pe care le stim cu totii. Unul dintre lucrurile de bun-simt este ca Romania trebuie, ca prioritate nationala de mentinere a unitatii noastre de neam, sa inchida inelul de autostrazi care unesc provinciile istorice, pentru ca in momentul de fata nu avem autostrada care trece Carpatii, nici de la Nord la Sud, nici de la Est la Vest. Astea sunt prioritatile noastre, ca tara.

Atat timp cat nu vom avea drumuri de mare viteza intre provinciile istorice, nu putem discuta de unitate nationala. Vom discuta de o deriva a regiunilor, fiecare in directia ei, pentru ca va fi in continuare o incoerenta la nivel economic, o lipsa de coerenta in dezvoltare. Uitati-va la diferentele dintre judetul Cluj si judetul Vaslui, judetul Botosani, judetele din sudul Romaniei, pentru ca nu sunt conectate la retelele de transport si astfel se izoleaza in saracie si in abandon. Deci asta e problema zero pe care guvernul Orban vad ca nu a stiut sa o traseze – ei au zis ca ‘dam de toate pentru toti’ (pentru ca probabil nu vor sa piarda voturi), dar asta inseamna ca nu iti asumi o abordare sincera fata de oameni, iar acest lucru este absolut iresponsabil din punctul meu de vedere. Cand esti la guvernare intr-o perioada de criza, sinceritatea si asumarea unor abordari care sa fie realiste cred cu tarie ca este singura solutie. Altfel, imi pare rau sa o spun, dar cei de la guvernare ies din zona de centru si se indreapta spre zona de populism. Si de la populism la extremism mai este un singur pas. Cand vinzi oamenilor gogosi, asumat si cu zambetul pe buze, cu nerusinare, inseamna ca nu mai esti un om cu care poti sa dialoghezi; intri in zona de populism-extremism care este o zona periculoasa si in care Romania a mai fost de-a lungul ultimilor ani, in anumite aspecte si pe care nu mai vrem sa o vedem. De aceea, eu sper sincer ca cei din PNL vor reveni asupra acestui plan si vor veni cu o propunere serioasa, nu o propunere care sa ne sfideze inteligenta. Deci pe scurt: daca as fi ministru al Transporturilor, m-as axa 24/24h pe urmatoarele trei proiecte:

1. Sibiu – Pitesti, la nivel de autostrada;

2. Iasi – Targu-Mures, la nivel de autostrada;

3. Autostrada de centura a Capitalei – ca sa putem scoate marfa din Portul Constanta pana in Bulgaria si Austria si ca sa putem scoate din subdezvoltare Moldova, care in momentul de fata este intr-o situatie vulnerabila.

Mai mult decat atat, este nevoie de drumul expres Bucuresti – Craiova, care ar fi putut fi si o autostrada (bine-merci), dar acum a fost inceput ca drum expres pentru ca acolo e fabrica Ford. Prin aceasta gandire ai cei doi mari producatori din Romania care sunt conectati la reteaua de autostrada.

Vorbim foarte des despre autostrazi, dar nu auzim pe nimeni vorbind despre caile ferate, despre CFR (intelegem ca unele linii sunt privatizate). Ce ne puteti spune despre acest aspect? Mai este actual? Mai are viitor?

Calea ferata reprezinta unul dintre marile esecuri ale Romaniei post-decembriste.

Romania avea in anii ’90 una dintre cele mai extinse retele de cale ferata, peste 15.000 de km, extrem de densa, si fata de cum mergeau lucrurile in timpul lui Ceausescu – destul de eficienta. Dar, ne-am batut joc. Nu am investit nici in trenuri, nu am investit nici in autostrazi.

Nu stiu ce au facut oamenii acestia. Si ma uit inclusiv la Traian Basescu care a fost ministru al transporturilor; un cetatean pe nume Ludovic Orban care a fost iarasi ministru al transporturilor si altii de vaza (pe unii i-am uitat, atat de importanti au fost in plan politic). Dar cei doi cetateni pe care i-am amintit, au ramas in memoria oamenilor, si iata dl. Orban a reusit chiar sa ajunga prim-ministru, iar celalalt este europarlamentar. Cand ai un fost ministru al transporturilor care vine cu astfel de balarii, gogosi intr-un PowerPoint sau document word, mi se pare jenant.

Deci, da, normal, in momentul de fata in toate tarile civilizate, transportul cu trenul este prioritar. De ce? Pentru ca este curat, este civilizat, este eficient si este rapid. In anii ’80, ’81 francezii au facut primul tren de mare viteza intre Paris si Lyon. In momentul de fata ajungi de la Paris la Marsilia cu trenul, adica parcurgi 1.000 de km in trei ore – din gara din centrul orasului, in gara din centrul orasului si cei care au fost cu un TGV stiu cum arata. Esti in conditii de avion, poate chiar mai placut pentru ca nu trebuie sa-ti pui centura; nu exista turbulente etc..

Trenul este prezentul si viitorul. Eu vorbeam de autostrazi pentru ca din pacate cine vine la guvernare (si cand vom ajunge noi la guvernare am marea problema ca va trebui sa rezolvam temele pe care nu au fost capabili sa si le faca repetentii de dinaintea noastra). Cum e posibil ca-n 2020 sa discuti in continuare de Sibiu-Pitesti, in conditiile in care primul studiu de fezabilitate pentru aceasta “minunata” autostrada a fost facut in 2008 (sunt 12 ani). De atunci si pana acum, de abia au fost in stare sa decoperteze cativa km pe cea mai simpla portiune intre Sibiu si Boita. Este inadmisibil!

Evident, Romania are nevoie de o strategie de dezvoltare a trenurilor de mare viteza macar ca-n Cehia (nu zic sa fie ca-n Franta), adica macar sa circule cu o viteza de top de 200 km / h, asta nu e o tehnologie noua. In Egipt, in Algeria exista astfel de trenuri. Nu vorbim aici de Suedia sau de Germania.

Macar sa avem o retea de baza de astfel de linii de mare viteaza (Bucuresti-Constanta; Iasi-Cluj-Napoca – Timisoara; Brasov), sa construim o astfel de retea si dupa aceea mai vedem.

A doua chestiune este accesul oamenilor care fac naveta: la trenuri curate si eficiente. Pentru ca este o solutie – inclusiv sa descongestionezi traficul in zonele metropolitane intens circulate, cum este Bucurestiul, cum este Cluj-Napoca astazi (are o imagine buna, dar este un oras sufocat de trafic. inutilizabil in anumite momente) si asta arata ca desi a fost realmente bine gestionat, autoritatile locale au ramas si ele in urma, si la nivel de dezvoltare urbana mai sunt multe de facut.

Metroul este o solutie buna, doar ca este un proiect costisitor si de lunga durata: dureaza de ani in Drumul Taberei. Acum, in timpul marii guvernari liberale s-a amanat din nou termenul de finalizare, de la 30 iunie pana la infinit, cel mai probabil. Asadar, metroul este util, dar pe langa asta iti trebuie acea retea de trenuri periurbane pin care cetateanul care locuieste, are casa in comuna (ex: Joita, judetul Ilfov), isi poate lasa masina intr-o parcare multimodala la trei km de casa, se urca in tren si ajunge in conditii civilizate la munca, fara sa cheltuie motorina, fara sa piarda timp sa caute locuri de parcare in Bucuresti, unde nu sunt, fara sa ii fie teama ca este amendat pentru ca a parcat in loc nepermis, ca-i ridica, zgarie masina samd..

Cu alte cuvinte, sa devenim si noi, incet, incet, o tara civilizata, pentru ca daca te uiti la marile metropole: Paris, New York si asa mai departe, milionarul acolo umbla cu metroul pentru ca este mult mai convenabil pentru el, nu-si bate capul cu parcarea (in afara de Donald Trump care probabil are limuzina). Dar, multi oameni bogati, cu potential financiar, oameni de succes merg cu metroul, cu trenul pentru ca: este curat, este civilizat, relaxant, nu trebuie sa stea la volan. Acesta este viitorul, dar noi (Romania), nici macar nu am ajuns in prezent pentru a putea discuta de viitor. De aceea, din pacate, inca discutam despre autostrada, la 21 de ani de cand dl. Presedinte Traian Basescu afirma foarte sigur pe el ca Romania nu are nevoie de autostrazi pentru ca nu avem suficiente masini.

Ramanem tot in zona transporturilor. (Este important pentru un stat, pentru o tara). Avem o mare companie aeriana. Companie pe care o asociem mereu cu probleme, in speta TAROM. Ce viziune aveti legata de compania nationala, astfel incat sa nu mai fie pe pierdere tot timpul? Cu toate ca gasim costuri destul de mari si pe rutele interne si externe!

TAROMUL se afla intr-o situatie speciala si voi spune o chestiune (care probabil o sa-i deranjeze pe multi) – este intr-o situatie speciala din cauza pandemiei – Este intr-o situatie speciala din cauza modului in care a fost construita si gestionata in ani de zile -. Compania nationala nu poate fi profitabilizata in urmatorii ani (sa ne imaginam ca traim vremuri normale pentru liniile aeriene), nu poate fi facuta profitabila decat daca o inchizi si o repornesti de la zero. Nu este simplu sa faci asta.

De-a lungul timpului flota aeriana s-a facut din ciuperci si peticire in functie de interesele politice de la un moment anume (cineva trebuie sa puna piciorul in prag): cand cu francezii, cand cu americanii in functie de interes. Si atunci avem un cocktail de aeronave, e shaorma cu de toate. Fiecare avion are nevoie de pilotii lui, de mecanicii lui, de centrul lui de service etc..

Solutii:

1. Uniformizarea flotei si investitia in aeronave foarte performante care consuma mai putin carburant si ofera profitabilitate companiei – bani bagati in companie, investitie;

2. Trebuie trecut la o politica de eficientizare a companiei dupa standardele din industrie din momentul de fata.

TAROMUL este o companie mica. Are sub 30 de aeronave in momentul de fata si nu poate sa concureze cu gigantii pietei, precum: Air Fance, Delta, KLM, British Airways pentru ca nu putem avea o scara. Daca vrem sa tinem compania TAROM (nu cred ca este o idee buna sa o inchidem), cred ca miza ar fi ca TAROMUL sa ofere un serviciu public; sa fie o companie care sa aiba un venit neutru – nu cred ca poate fi foarte profitabil; cred ca miza este sa ofere acele conexiuni strategice de care Romania are nevoie, adica acele rute lung-curier cu China, cu SUA, cu alte mari puteri, care trebuie sa fie eficientizata. Aeroportul Bucuresti-Otopeni (Henri Coanda) trebuie neaparat modernizat. Este un aeroport care spre deosebire de compania TAROM, sta pe un munte de bani, au profituri mari in fiecare an, dar nu s-a investit. Motivele tin de interese meschine! Trebuie modernizat aeroportul si construit noul terminal de pasageri, astfel incat sa poata sa devina un HUB pentru regiune (exemplu Serbia).

Sarbii au o linie aeriana cumparata de arabi (Etihad Airways) si poti sa pleci la New York prin Serbia, ceea ce e comod: Bucuresti – Serbia – o ora si de acolo te plimbi in conditii foarte bune, asa si Bucurestiul trebuie sa devina o modalitate prin care captezi pasagerii in toata regiunea (din Bulgaria, Macedonia, de ce nu din Serbia, din Ucraina.

Ungaria nu mai are linie aeriana de stat. Au dat faliment. Deci, Romania se poate axa pe slabiciunea Ungariei si sa-i duci in zone in care au nevoie sa ajunga: New York, Chicago, Beijing, Shanghai la preturi competitive si cu aeronave noi care consuma putin. Nu este ideal. Este normalitate!!!

Va pregatiti (Partidul Republican din Romania) sa lansati “Planul pentru Romania”: un program cu 9 directii si peste 100 de masuri radicale. Va rog sa ne spuneti (pentru cititorii nostri) concret, cateva din masurile radicale la care v-ati gandit pentru binele Romaniei.

Masurile radicale sunt masuri normale (acum, acest cuvant “normal” a ajuns sa fie foarte branduit politic). Este nevoie sa intelegem ca daca vrem sa schimbam ceva in tara asta, nu mai putem sa mergem la fel ca inainte. Clar, nu! Nu se poate tu, ca guvern liberal, sa iesi in plina criza cu un program facut pe genunchi in care practic, 99% din masuri sunt gandite de cei dinaintea ta.

Radical inseamna ca noi, Partidul Republican din Romania ne axam pe o gandire noua, inovatoare, in care iesim din vechile stereotipuri. Va pot prezenta acum cateva masuri, in avanpremiera, cu una dintre ele am iesit deja public.

Este vorba despre programul O tableta pentru fiecare roman – este o ilustrare a viziunii noastre de tara -, prin care ne dorim sa aducem impreuna parti din societate care practic nu se intalnesc niciodata. La aceeasi masa, cu acelasi interes. Prin acest program, fiecare cetatean poate sa aiba dreptul la o tableta, un dispozitiv electronic care este folosit exclusiv pentru interactiunea cu statul (nu poate fi vandut). Orice cetatean are dreptul din partea statului la acest dispozitiv, cu ajutorul caruia, cu semnatura electronica, poate sa-si plateasca taxe, impozite, sa faca cereri, sa poata face o consultatie cu medicul de familie; pentru cei batrani, cei care stau la tara, care sunt departe de dispensar, sa poata obtine o reteta medicala, sa poata sa-si comande un medicament, de pe tableta – sunt chestiuni normale (se intampla in tari europene), nu ideale – pentru asta avem nevoie doar de IT-isti, iar Romania nu duce lipsa de IT-isti.

Ce inseamna asta? Inseamna, pe de o parte, sa aduci industria IT din Romania, producatorii de hardware si software pe care Romania ii are, impreuna cu paturile dezavantajate ale populatiei (amandoi / ambele servind acelasi interes). Industria IT are nevoie de un Restart. Astfel, zonele social-dezavantajate care nu au acces la dispensar, nu au acces la cursuri de formare, la scoala, la primarie, la servicii de calitate, vor avea anumite avantaje.

Aceasta este o masura. Alte masuri tin de relansarea economica prin sprijinirea sau dezvoltarea zonelor care in momentul de fata sunt total ramase in urma, cum ar fi toate acele judete: Vaslui, Botosani, Calarasi, Giurgiu – judete cu un grad foarte mic de dezvoltare si pe care noi (Partidul Republican din Romania) ne propunem sa le transformam in PARADISURI PENTRU INVESTITII, dupa modelul chinezesc, dupa modelul italian, dupa modelul american.

Discutam de curand, cu o persoana foarte influenta in comunitatea romaneasca din SUA si imi vorbea despre Texas, stat care merge foarte bine fata de alte state. De ce? Pentru ca Texasul a inventat un sistem fiscal care l-a facut extrem de atractiv pentru investitii.

Urmand exemplul Texasului, daca am transforma cele mai sarace parti din Romania in asa numite zone economice speciale cu regim preferential pentru investitori, consider ca acestea ar putea sa atraga multe investitii, sa creeze locuri de munca, pentru ca firmele vor fi interesate sa vina in conditii foarte avantajoase pentru ele si sa beneficieze de pe urma acestor oportunitati.

O alta masura pe care Partidul Republican din Romania o gandeste este cum sa facem cu romanii cu venituri foarte mici. Asta este o chestiune foarte importanta pentru ca daca ne uitam la economie vedem ca 2 milioane de romani traiesc cu salariu minim care este 1.346 lei net; 1 milion jumatate de pensionari traiesc cu o pensie de sub 1.000 de lei. Foarte putin! Acesti oameni au nevoie de un ajutor din partea economiei, pentru ca este clar ca un om care sta pe salariu minim pe economie va fi motivat sa plece din tara la munca, iar Partidul Republican din Romania isi doreste sa tina oamenii acestia acasa.

In consecinta, ne gandim la un sistem de impozitare, de stimulente fiscale pentru angajatornu vrem sa mutam povara pe angajat, astfel incat sa reusim sa ducem acest salariu minim net la 2.000 de lei si sa garantam fiecarui roman ca ajunge de la 1.346 lei, la 2.000 lei in mana, printr-un sistem de stimulente fiscale, un sistem de vouchere, un sistem de tichete, care sa favorizeze cu precadere industria HoReCa, firmele romanesti etc..

Un sistem inovativ prin care sa gasim practic o modalitate de a injecta bani in economia romaneasca, de a da un statut mai mult de demnitate oamenilor care traiesc de pe o zi pe alta. Ne gandim acum la cele mai bune solutii ca sa reusim ca fiecare roman sa aiba in mana 2.000 de lei atunci cand se angajeaza, fara sa fie un impact mai mare pentru angajator, ci doar prin stimulente fiscale si prin crearea de instrumente prin care putem sa stimulam si industria HoReCa si turismul din Romania, si in general firmele romanesti.

Pentru a putea stopa hotia si jaful din anumite zone care sunt prost gestionate de baroni (nu conteaza ca sunt rosii, galbeni, albastri sau bleu). Probabil dupa alegerile locale o sa avem primii baroni bleu si o sa ne lamurim cum e cu oamenii noi in politica. Dorim sa generam un cadru (fara sa atacam o parte sau alta), prin care liderii judeteni sa fie obligati sa isi asume un set de targeturi / un set de tinte / de rezultate pentru oamenii din judetul lor (ex: drumuri asfaltate, rata somajului), deci de parametri care fac viata mai buna pentru cetateni si ne gandim, inclusiv, la un set de masuri punitive, de pedepse, pentru acei mari jupani care nu sunt in stare sa faca viata mai buna pentru oameni. Acelora, trebuie sa li se ia puterea, printr-un sistem de descentralizare selectiva, in sensul in care daca ai performat si ai facut treaba in judetul tau ai toata puterea din lume sa faci ce vrei sa fie bine pentru oameni. Daca nu vrei sa faci bine pentru oameni sa ti se taie din puteri (sa-ti fie luate puterile).

Dorim sa cream un organism independent (un fel de FMI romanesc) pentru Romania, nu un FMI care vine si ne da copy / paste dupa filme straine, ci un organism independent format din cei mai buni specialisti romani pe zona economica care sa preia gestionarea acelor judete unde exista probleme mari de management.

Ne gandim inclusiv la metode de a promova sportul national OINA – vrem sa-l facem un brand la nivel international, pentru ca pana la urma este un sport care a dus inclusiv la nasterea baseball- ului.

Avem gandit un plan de a stimula putin patriotismul romanesc, de a ne conecta la valorile si reperele autentice ale acestui popor, de a nu ne mai fi rusine ca suntem romani; de a arata ca suntem mandri de Romania, mandri de tara noastra (fie ca suntem aici, fie ca suntem afara); inclusiv prin campanii pe social-media, prin retelele sociale, implicand tinerii. Pentru ca nu este suficient sa spui ca iubesti Romania si gata esti mare patriot, nu, trebuie sa dai dovezi de patriotism!!

In acest context, ne dorim sa stimulam o implicare civica a tuturor in jurul unor nevoi si repere nationale, astfel incat sa putem sa dam si sa aratam patriotismul si dovezile reale de patriotism (este drept ca asta se face prin educatie). In acest sens, ne gandim la un sistem de tabere pentru copii, de liceu, in care sa discute despre valorile nationale, sa inteleaga istoria acestui popor, sa faca si sport, sa inteleaga ce inseamna un spirit de camaraderie, un spirit de echipa si sa mearga mai departe si sa le spuna si parintilor lor ce inseamna sa fii cu adevarat patriot si ca nu inseamna sa-ti injuri tara ca nu iti ofera ce vrei tu, dar nici sa te bati cu pumnul in piept, iar la sfarsitul zilei sa astepti de la altii sa iti ofere lucruri. Dupa modelul falsilor patrioti romani care se bat cu pumnul in piept, zilnic pe la TV.

Mesajul Partidului Republican din Romania pentru falsii patrioti: “Oameni buni, daca sunteti adevarati patrioti nu mai asteptati nimic de la altii (ex: Germania), ci faceti voi cu mainile voastre…si atunci o sa vedeti ca o sa vina si de la altii (actori statali straini), inclusiv respectul…”

In felul acesta nu vom impresiona pe nimeni. Noi, vom impresiona ca tara doar in momentul in care vom munci impreuna, uniti, pentru a ne atinge un obiectiv national!!!

Pentru ca suntem la Lumea banilor, pentru cititorii portalului (luba.ro). Sunteti antreprenor, dincolo de calitatea dumneavoastra politica. Spuneti-mi, va rog, un program economic pe care l-ati implementa maine si care sa aduca rezultate de succes. Daca ne uitam in istorie am avut: Start-up Nation; in prezent avem IMMInvest – despre care intelegem ca este sub asteptarile antreprenorilor autohtoni.

Da. Este un dezastru IMMInvest!!!

La nivel de stimulare a antreprenoriatului va dau exemplu de un proiect pe care l-a gandit colegul nostru Radu Lupas (un antreprenor cunoscut in domeniul HoReCa). Radu a dezvoltat nu mai putin de 13 brand-uri internationale si a venit cu o propunere pe care o vom depune in Parlament ca lege: fiecare angajat din Romania sa primeasca un voucher in valoare de 100 de lei, care sa poata fi folosit in reteaua HoReCa autohtona. Astfel, fara sa dai pomeni nici oamenilor, nici restaurantelor reusesti sa dai o gura de oxigen patronilor de restaurante, cafenele si hoteluri care in momentul de fata se sufoca, si carora Guvernul nu le ofera nimic. Apropo de asta, IMM Invest este cea mai mare bataie de joc la adresa antreprenorilor romani pentru ca ei au finantat cateva mii de firme care nu aveau nevoie de bani.

Firmele finantate de Guvernul Romaniei stateau atat de bine financiar incat nu aveau nevoie de bani, erau risc zero pentru banci, deci bancile isi asuma un proiect cu relativ risc zero la nivel economic, primesc o dobanda si plateste statul. Deci, practic statul plateste bancile ca sa nu-si asume niciun risc. Cine castiga?! Sistemul Bancar castiga!!! Rolul bancilor este sa faca economia sa mearga, ci nu invers (nu sunt adeptul unui discurs prin care sa omoram bancile). Banca este un prestator de servicii care are rolul sa faca economia sa mearga si de a ajuta economia. Nu economia are rolul de a ajuta bancile, pentru ca altfel inseamna ca nu am inteles nimic din 30 de ani de asa zis Capitalism.

In concluzie, este o masura foarte simpla prin care putem sa oferim o gura de oxigen patronilor din HoReCa, sa ajutam si consumatorii, dar in acelasi timp este o masura care se duce direct in economie, ci nu este o masura de pomana electorala!

In momentul de fata Partidul Republican din Romania are gandite mai multe proiecte pentru antreprenori. Guvernul Orban a iesit cu cateva proiecte care sunt de bun-simt (nu critic, daca nu e de criticat), cu singura mentiune ca aceste masuri trebuiau scoase pe piata in urma cu doua luni, si trebuiau operationalizate acum. Nu a fost corect pentru firmele romanesti sa astepti atatea luni, cu scopul de a face un impact de PR mai mare cu aceasta lansare cu fast. In tot acest timp, se puteau pregati, astfel incat programele sa devina functionale.

Eu ca antreprenor vreau sa stiu: Tu, Guvern ORBAN: cand vei da drumul la aceste programe? Cand voi putea accesa banii? Care sunt regulile? Va fi din nou o teapa, asa cum este IMMInvest?! Sau va fi un program serios?

Ca antreprenor asta ma intereseaza, pentru ca dincolo de asta, programele de sprijin ale antreprenorilor sunt simplu de pus in practica: un Start-up Nation; un program dedicat industriei IT si a inovarii; un program destinat industriei HoReCa; un program destinat comertului – sunt programe care sunt derulate de ani de zile, care trebuie imbunatatite. Degeaba le-ai pus pe hartie, daca nu le lansezi. Guvernul trebuie sa ne spuna astazi, cand le lanseaza si cum pot sa le accesez?! Pentru ca daca iarasi le lansezi, dar de fapt sunt pentru cei care sunt selectati pe spranceana (cu dedicatie inerenta), nu ma intereseaza. Sunt inutile!!! Cu dedicatie inerenta sunt Inutile!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultimele articole

liternet