Grid star
eveniment

BANII SE DUC PE MANCARE - Unul din doi romani nu isi permite sa economiseasca. Reducerile, la mare cautare

70% dintre romani cheltuiesc mai mult din venitul lor pe alimente, cumparaturi zilnice si energie decat in urma cu cinci ani, iar peste 65% se asteapta sa continue sa faca acest lucru si peste cinci ani.

Unul din cinci romani este atent la cumparaturile efectuate, urmareste reducerile si mentine evidenta veniturilor si cheltuielilor in mod regulat pentru a se bucura de stabilitate financiara, potrivit unui studiu realizat recent de Ipsos pentru ING Bank. In acelasi timp, 48% dintre romani nu isi mai permit sa economiseasca din cauza inflatiei, si doar 11% pun mai multi bani deoparte pentru a face fata unui viitor mai scump, semnalat deja de numeroasele cresteri de preturi.

Cresteri de preturi

Studiul releva, de asemenea, ca doar 24% dintre romani sunt interesati de educatia lor financiara si cauta informatii pe internet, in timp ce 57% apeleaza foarte rar sau niciodata la experti sau consultanti de specialitate pentru a discuta despre situatia financiara. Aceste comportamente financiare cauzate de inflatie au fost identificate si de Banometru, programul gratuit de sanatate financiara dezvoltat in parteneriat de ING Bank, Asociatia Educatie pentru Viata Reala (AEVR) si Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC). In primele sase luni din 2023, au apelat la Banometru cu precadere persoane care au un venit egal sau mai mic decat cheltuielile lunare, situatie cauzata de cresterile de preturi. Prin urmare, beneficiarii programului nu isi mai pot mentine acelasi stil de viata cu care erau obisnuiti si cauta sprijin in restabilirea echilibrului financiar.

Din cauza cresterii preturilor, 29% dintre romani economisesc mai putin in conturi sau nu mai economisesc deloc, iar un sfert dintre ei declara ca si-au schimbat modul in care strang sau investesc banii. Aceste cifre sunt confirmate si de evaluarea Banometru, realizata in perioada ianuarie – iunie 2023, potrivit careia 39% dintre beneficiarii programului nu au un fond de economisire sau nu economisesc deloc si nici nu isi planifica sau masoara bugetul.

Pe de alta parte, investitiile in produse financiare si bunuri materiale nu reprezinta o prioritate pentru multi dintre romani: 58% dintre cei chestionati spun ca investesc foarte rar sau deloc in actiuni / obligatiuni / fonduri mutuale, dar si in proprietati imobiliare sau obiecte de valoare.

Impactul inflatiei

Impactul inflatiei crescande asupra comportamentului de consum este unul complex si de regula se manifesta cu o anumita inertie. Astfel, sunt de obicei necesare cateva trimestre bune pana cand consumatorii observa cu adevarat modificarea venitului lor disponibil si incep sa isi ajusteze consumul. Acesta din urma este, de asemenea, puternic influentat si de dobanzile in crestere care pe de o parte stimuleaza economisirea, pe de alta maresc ratele la credite, efectul fiind de asemenea o ajustare a comportamentului de consum. In masura in care situatia aceasta dureaza o perioada mai lunga de timp, pot aparea chiar schimbari cvasi-permanente in comportamentul de consum, respectiv economisire. Astfel, atunci cand inflatia si dobanzile incep sa scada, consumatorii isi pot prelungi mult timp comportamentul prudent din perioadele cu inflatie ridicata si va fi necesar un timp relativ indelungat de cresteri salariale reale consistente pentru a reveni la un comportament de consum pre-inflationist” , a declarat economist-Sef la ING Bank Romania, Valentin Tataru.

Buget mai mic pentru haine

Peste 70% dintre romani cheltuiesc mai mult din venitul lor pe alimente/cumparaturi zilnice si energie decat in urma cu cinci ani, iar peste 65% se asteapta sa continue sa faca acest lucru si peste cinci ani, potrivit cercetarii Ipsos. Pentru a putea face fata inflatiei, 50% spun ca au redus cheltuielile pentru articole vestimentare, dar si pentru resturante/baruri, in timp ce 48% aloca un buget mai mic pentru calatorii.

Evaluarea Banometru arata ca imposibilitatea de a mentine acelasi stil de viata ca urmare a inflatiei are impact si din punct de vedere emotional. Ca rezultat, exista un sentiment de frustrare tot mai puternic, dar si o crestere semnificativa a consumului, mai ales pentru cei cu venituri mai mari. Aceasta noua tipologie de persoane cauta sprijinul specialistilor pentru a-si putea rezolva problemele.

Alternative mai ieftine

Imbunatatirea calitatii vietii este principala motivatie (69%) pentru persoanele care se inscriu in programul Banometru, in timp ce obtinerea de noi surse de venit (48%), securitatea financiara (47%) si plata datoriilor inainte de termen (46%) reprezinta alte motive pentru a beneficia de sedintele de coaching gratuit 1:1. Specialistii Banometru au observat ca, pentru a face fata inflatiei, unele persoane au nevoie de sprijin moral, deoarece le este mai dificil sa gaseasca motivatia pentru a se adapta. Un alt motiv pentru a apela la coachingul financiar este mentinerea aceluiasi stil de viata prin gasirea de solutii practice.

Potrivit rezultatelor din prima jumatate de an in Banometru, procentul celor care folosesc un buget dupa trei luni de la intrarea in program a crescut la 76%, in timp ce 30% mai multi oameni inlocuiesc cel putin un obicei de cheltuire cu unul mai sanatos (alegerea de alternative mai ieftine pentru anumite produse/servicii). Educatia ramane un vector important pentru cresterea veniturilor. 78% dintre beneficiarii Banometru au declarat, dupa 12 luni de la participarea in program, ca si-au dezvoltat abilitatile pentru a-si mentine competitivitatea pe piata muncii”, potrivit sondajului.

 

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani