BANII INAPOI – Proiect de lege pentru ca romanilor sa le fie restituite sumele platite pe amenzile aplicate in pandemie: "Anularea sanctiunilor pecuniare aplicate” (Document)
Senatul a respins proiectul care prevede ca romanii sa primeasca inapoi banii platititi pe amenzile aplicate in pandemie. Este vorba despre propunerea legislativa pentru stabilirea unor masuri referitoare la executarea sanctiunilor contraventionale aplicate in temeiul Legii 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Proiectul, initiat de Alianta pentru Unirea Romanilor, formatiune condusa de George Simion (foto), prevedea ca amenzile, neachitate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se anuleaza si se scad din evidentele organelor de executare. Sumele de bani achitate se restituie la cererea contravenientului depusa la organul fiscal de executare.
Masuri restrictive
In expunerea de motive se arata ca prin Legea 55/2020, legiuitorul a reglementat anumire masuri restrictive, invocate ca fiind "necesare” pentru prevenirea si inlaturarea amenintarilor iminente la adresa drepturilor constitutionate la viata, integritate fizica si sanatate ale persoanelor. Printre dispozitiile acestei legi, au fost reglementate si anumite fapte carora li s-a conferit caracter contraventional si pentru care au fost instituite sanctiuni principale constand in amenzi cu minimul legal incepand de la 500 de lei, maximul putand ajunge pana la 15.000 de lei, respectiv sanctiuni contraventionale complementare.
Pedepse disproportionate
Initiatorii arata ca aceste pedepse (principale si complementare) ce au putut fi aplicate in temeiul Legii nr. 55/2020 au in comun faptul ca sunt disproportionate prin raportare la gravitatea faptelor sanctionate si a pericolului social presupus a fi creat.
"Mai mult decat atat, fata de caracterul secundar al legislatiei care a reglementat efectiv interdictiile prevazute in Legea 55/2020, fata de natura esentialmente temporara a actelor normative prin care aceste masuri restrictive au fost instituite (hotarari de guvern cu perioada limitata de aplicare de 30 de zile) si fata de imposibilitatea practica de a obtine desfiintarea efectiva a acestora in contenciosul administrativ in fata instantelor de judecata din Romania, persoanele sanctionate contraventional nu au beneficiat in mod real de drepturile lor procesuale in cauzele care vizau anularea hotararilor de guvern si, respectiv, in cele ce vizau plangerile contraventionale impotriva proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiei.
Decizia CCR
In acest sens, in lipsa unei proceduri prin care sa se asigure in mod efectiv accesul la o instanta de judecata, aspect constatat si de Curtea Constitutionala a Romaniei, care, in considerentele Deciziei nr. 392/2021, a argumentat faptul ca
‘(56. (…) persoanele interesate sa conteste in contencios administrativ o hotarare a Guvernului de declarare sau prelungire a starii de alertaa nu au posibilitatea de a obtine o hotarare judecatoreasca in termenul de aplicabilitate al acestei hotarari, astfel incat efectele nelegale si consecintele acestora asupra drepturilor persoanei care s-a adresat justifiei sa poata fi inlaturate in mod eficient'.
Demersuri juridice
Intrucat demersurile judiciare ale contravenientilor care au inteles sa conteste sanctiunile primite sunt indisolubil legate de cauzele care solutioneaza anularea actelor administrative care au reglementat conduita ce a trebuit respectata in acel moment, procese care treneaza pe rolul instantelor de judecata din cauza procedurii greoaie, precum si avand in vedere faptul ca insusi statul roman este responsabil pentru aceste impedimente si nedreptati, se impune ca tot statul sa fie acela care repune cetatenii afectati in situatia anterioara producerii prejudiciilor suferite din cauza existentei unei legislatii neadaptate cerintelor societatii si a ritmului lent al judecarii cauzelor de instantele de judecata investite.
Mai mult decat atat, printre aceste sanctiuni pecuniare se numara si amenzi aplicate pentru fapte incriminate in virtutea unui act normativ neconstitutional.
Amenzi pentru nepurtarea mastii
Astfel, prin Decizia 50/2022 din 15.02.2022, Curtea Constitutionala a Romaniei, in cadrul controlului legilor a posteriori, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat neconstitutionalitatea OUG nr. 192/2020, in ansamblul sau. Pana in momentul constatarii neconstitutionalitatii OUG nr. 192/2020, in exercitarea atributiilor ce le revin, agentii institutiilor abilitate au procedat la constatarea si sanctionarea contraventiei constand in nepurtarea mastii de protectie - atat in spatiile publice inchise, cat si in spatii publice deschise.
Or, odata cu pronuntarea Deciziei nr. 50/2022 de Curtea Constitutionala, textul legii a revenit la forma pe care o avea anterior modificarilor aduse prin OUG nr. 192/2020, fiind permisa exclusiv sanctionarea faptei de a nu purta masca in spatiile publice inchise.
Asadar, apreciem ca unica forma de restitutio in integrum ce poate fi implementata la nivel legislativ este aceea de a anula sanctiunile pecuniare aplicate si de a returna persoanelor afectate contravaloarea amenzilor achitate, dupa caz”, se arata in nota de fundamentare.