Grid star
companii

Bani pentru compania de stat pentru razboi. Se aloca 125.000 lei din Fondul de rezerva al statului pentru capitalizarea Carpatica Feroviar, ce va asigura transporturile strategice ale Romaniei, inclusiv trupe militare (Document)

A fost demarata prima etapa pentru infiintarea Carpatica Feroviar SA, companie de stat care va avea obligatia legala de a asigura transporturile strategice ale statului roman, inclusiv trupe militare. Astfel, Guvernul aloca printr-o Hotarare 125.000 lei din Fondul de rezerva, bani care vor suplimenta bugetul Ministerului Transporturilor condus de Sorin Grindeanu (foto) pentru a asigura capitalizarea initiala, ca prima etapa, a infiintarii societatii comerciale de interes strategic, cu capital de stat, Carpatica Feroviar S.A.

Conform proiectului de Hotarare a Guvernului privind infiintarea Carpatica, actiunile emise de aceasta societate pot fi cotate la bursa si tranzactionate liber pe piata de capital. Compania se va privatiza dupa incheierea primilor doi ani financiari. In expunerea de motive se arata ca evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului roman de a se putea baza pe existenta unei societati de transport feroviar de marfa ce va putea realiza, printre altele, transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, in caz de mobilizare a fortelor armate ale Romaniei si ale partenerilor strategici.

Societatea va desfasura activitati:

-de interes strategic, tinand cont de parteneriatele Romaniei rezultate din obligatiile sale internationale si de nevoia de acoperire a transportului de marfa in situatii de criza;
-comercial, fiind o societate cu capital de stat, finantata din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfa, venind in completarea cerintelor pietei de transport feroviar:
“Asigurarea transportului de marfa pe cale ferata reprezinta un serviciu de interes strategic, sincopele in functionarea acestuia genereaza perturbari grave in functionarea principalelor ramuri economice de activitate.
Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 (pandemia covid-19, criza energetica, alimentara si a transporturilor, precum si conflictele din apropierea granitelor) au accentuat nevoia investitiilor in sectorul feroviar, respectiv importanta existentei unui operator feroviar de stat, apt sa execute neconditionat toate transporturile necesare, conform cerintelor agreate la nivelul Romaniei din UE si NATO.
Statul roman are obligatia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C (2020) 1115 final din 24.02.2020 acordat Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa C.F.R. Marfa SA, Nerecuperarea urgenta a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobanzi) poate conduce la costuri accesorii a caror valoare poate mari considerabil suma declarata ca ajutor de stat.
Tinand cont de situatia in care se regaseste CFR Marfa, fata de care obiectivul principal al statului roman este rambursarea ajutorului de stat ilegal si punerea in aplicare a Deciziei, se creeaza nevoia infiintarii unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de aparare a tarii”.

>>Proiectul de Hotarare a Guvernului privind infiintarea Carpatica Feroviar SA

>>Nota de Fundamentare a proiectului de Hotarare a Guvernului privind infiintarea Carpatica Feroviar SA 

>>Hotararea de Guvern privind alocarea unor sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii

>>Nota de Fundamentare a HG privind alocarea unor sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani