Aviz nou pe proiectul de lege privind mentinerea cotei unice de impozitare pana in 2033. Initiativa a fost adoptata deja de Senat (Documente)
Comisia pentru egalitate de sanse din Camera Deputatilor a avizat favorabil proiectul de lege care stabileste mentinerea cotei unice de impozitare pana in 2033. Anterior, acelasi proiect a fost avizat negativ de Comisia pentru drepturile omului si de Comisia pentru munca din Camera Deputatilor. Initiativa fost deja adoptata de Senat.
Initiativa legislativa pentru protejarea cotei unice de impozitare in Romania pentru urmatorii zece ani semnata de mai multi parlamentari ai Partidului National Liberal (PNL) stabileste ca in perioada cuprinsa intre intrarea in vigoare a prezentei legi si pana la 31 decembrie 2033, “sa nu se adopte acte normative prin care sa se modifice, completeze sau elimine cota unica de impozitare asupra veniturilor de orice natura si asupra profiturilor”.
In prezent, cota de impozit pe profit este de 16%, iar cea de impozit pe venit de 10%. In expunerea de motive a proiectului de lege se mentioneaza efectele pozitive in plan macroeconomic, fiscal, bugetar si social ale cotei unice de impozitare.
Macroeconomic:
-produsul Intern Brut al Romaniei a inregistrat rate de crestere economica superioare mediei statelor Uniunii Europene, determinand o accelerare a recuparii decalajelor economice (PIB/locuitor);
-a fost stimulat puternic fluxul de investitii straine directe/de portofoliu, cu impact pozitiv asupra cresterii de competitivitate a productiei interne;
-a stimulat aparitia capitalurilor romanesti, a contribuit la consolidarea IMM-urilor autohtone si a stimulat cooperarea industriala transnationala;
-a stimulat intreprinderile romanesti sa obtina profitabilitati mai mari, cifre de afaceri superioare, sa utilizeze fonduri externe nerambursabile pentru dezvoltare.
Fiscal:
-a contribuit consistent la cresterea gradului de conformare fiscala voluntara;
-a redus tendintele unor companii de a recurge la instrumente de optimizare fiscala;
-a generat predictibilitate pentru toate categoriile de investitii private si a stimulat planurile de afaceri pe termen lung.
Bugetar:
-a determinat o crestere a veniturilor bugetare din surse fiscale inca din partea a II-a a anului 2005;
-a asigurat o componenta stabila/structurala certa de venituri pentru finantarea politicilor guvernamentale;
Social:
-a determinat aparitia unui numar consistent de locuri noi de munca, precum si oficializarea (trecerea din economia subterana in economia oficiala) a altor sute de mii de locuri de munca in sectorul privat;
-a stimulat creditarea interna si sectorul constructiilor civile, ca efect pozitiv al faptului ca angajatii cu venituri oficiale si contracte de munca inregistrate deveneau eligibili pentru credite de tip imobiliar;
-a stimulat munca si obtinerea de venituri din mai multe surse, in conditiile in care cota unica nu sanctioneaza obtinerea de venituri mai mari.
Mai putine invesitii
Initiatorii invoca ca argumente pentru adoptarea proiectului si efectele economice si fiscale negative pe care le-ar produce o cota progresiva de impozitare:
-scade conformarea fiscala voluntara si scade interesul pentru a munci mai mult, a castiga mai mult, a investi mai mult;
-scad veniturile fiscale ale statului, pentru ca nimeni nu va mai fi stimulat sa declare venituri mari, ci mai mici;
-scad investitiile private, straine si romanesti;
-scade numarul de locuri de munca din economie si creste numarul de locuri de munca 'la negru';
-cresc cheltuielile statului, dar si ale antreprenorilor, pentru aplicarea unei cote de impozitare profund birocratice.
>>Proiectul de lege pentru protejarea cotei unice de impozitare in Romania pentru urmatorii zece ani
>>Avizul Comisiei pentru drepturile omului