AVANTAJUL NEBANUIT AL PANDEMIEI – Un sfert dintre romani mananca mai sanatos. Au crescut aprovizionarile de la producatorii locali (Statistica)
In ciuda evidentei crize economice in care ne-a aruncat coronavirusul, pandemia a avut si o parte neasteptat de buna: a crescut numarul romanilor care au constientizat importanta producatorilor locali.
De asemenea, tot mai multi consumatori au declarat ca au mancat mai sanatos in perioada pandemiei, fiind nevoiti sa gateasca mai des.
Astfel, 26% dintre romani au declarat ca mananca mai sanatos in ultima vreme, iar 30% dintre tineri (18-24 de ani) sustin ca achizitioneaza alimente sanatoase, in timp ce 35% dintre bucuresteni se incadreaza in aceeasi tendinta.
In plus, o treime dintre romanii care locuiesc la oras au inceput sa gateasca mai des, in timp ce 74% au comandat mai rar mancare gata preparata. Tinerii cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani sunt fruntasii clasamentului cand vine vorba de gatit, peste jumatate dintre ei declarand ca gatesc mai des in perioada pandemiei, cu o scadere liniara corelata cu inaintarea in varsta. Persoanele mature gateau oricum si inainte de criza, 60% din totalul maturilor chestionati sustinand ca gatesc la fel de des ca inainte.
In prima jumatate a anului in curs, agentia de cercetare de piata IZI Data a realizat trei sondaje pentru a evalua atitudinile romanilor fata de produsele locale, in cadrul unui proiect de consultanta al Fundatiei Friends For Friends dedicat food-hub-urilor Nord Natural, Nod Verde, Roade si Merinde si Cumsecade. Rezultatele vizeaza si modificarile de comportament ale romanilor fata de alimentatie in contextul pandemiei de COVID-19. Cercetarea IZI Data a relevat faptul ca pandemia a fost una de constientizare si schimbare de comportament pentru romani, care declara ca acum fac alegeri mai sanatoase in materie de alimente si ca sprijina producatorii locali.
Bucuria producatorilor locali
Producatorii locali au inregistrat cresteri semnificative ale vanzarilor. Mai precis, un studiu IZI Data realizat la inceputul anului, inainte de pandemie, arata ca 19% din romani achizitionau din online produse de la micii producatori locali. In schimb, de cand cu criza, 36% din totalul esantionului a declarat ca in pandemie au cumparat mai des de la producatorilor locali.
Printre motivatiile clientilor care achizitioneaza produse locale se numara faptul ca se simt bine pentru ca ajuta oameni care fac o treaba buna (68%), in timp ce 57% considera ca produsele locale sunt superioare celor de la supermarket.
In ceea ce priveste profilul vizitatorilor site-urilor de produse locale, studiul indica faptul ca 23% sunt barbati, iar 77% sunt femei. 65% dintre respondenti au copii.
Cele trei studii utilizate ca referinta sunt urmatoarele:
- studiul iZi data din luna mai 2020 a fost realizat in randul clientilor hub-urilor alimentare Roade si Merinde, Nord Natural si Helyénvaló. Au fost realizate 412 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews) cu respondenti cu varsta de peste 18 ani;
- studiul iZi data din luna mai a fost realizat pe o populatie generala, reprezentativ urbana de 1.010 chestionare CAWI cu respondenti in varsta de peste 18 ani din toata Romania.
- studiul iZi data din februarie a fost efectuat pe o populatie generala, reprezentativ urbana de 1.020 chestionare CAWI, cu subiecti de peste 18 ani din toata tara.
Cu finantarea Romanian-American Foundation si sub coordonarea Fundatiei Civitas pentru Societatea Civila – Filiala Cluj-Napoca, a fost lansat in 2017 programul „Food Hub”, pentru sprijinirea producatorilor locali din tara. In acest moment, Fundatia Civitas pentru Societatea Civila – Filiala Cluj-Napoca este managerul programului „Food Hub” si coordonator al retelei din care fac parte: Nod Verde (Cluj-Napoca), Cumsecade / Helyenvalo (Odorheiu Secuiesc), Roade si Merinde (Iasi) si Nord Natural (Campulung Moldovenesc).