ASIGURARE PENTRU VACANTA – Vedeti cum puteti avea un concediu fara probleme in strainatate. Protectie in caz de accidente si probleme de sanatate
A inceput sezonul vacantelor, iar multi romani aleg sa-si faca concediul in strainatate. Pentru un sejur linistit, sunt trei documente pe care ar trebui sa le aveti.
Potrivit studiifinanciare, in afara de asigurarea RCA- in absenta careia nu doar ca riscati amenzi pe teritoriul Romaniei, dar nici nu veti putea iesi legal din tara- o asigurare de calatorie precum si o polita CASCO fac diferenta in situatii dificile.
Iata ce acopera si in ce conditii pot fi cumparate aceste trei tipuri de asigurari.
Pentru a fi siguri soferii ca sunt acoperiti in caz ca provoaca daune, este nevoie de asigurare RCA. Aceasta asigurare este emisa , de cand Romania este in UE, impreuna cu componenta Carte Verde, ceea ce inseamna ca in cazul in care soferul roman provoaca un accident oriunde in sistem, adica in aproape toata Europa, inclusiv tarile preferate de noi ca destinatii turistice de vara (Grecia, Bulgaria si Turcia), daunele vor fi acoperite de asiguratorul RCA.
Cum te protejeaza cartea verde si ce trebuie sa faci in caz ca provoci un accident sau esti pagubit intr-un accident in afara tarii explica cei de la Biroul Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR), care, printre altele, are si functia de Birou national carte verde.
Sunteti pagubit intr-un accident:
• Completati cu atentie toate rubricile formularului;
• Constatare amiabila de accident si urmariti ca si celalalt sofer sa faca acest lucru, sau asteptati sa vina autoritatile competente sa intocmeasca documentele in care se consemneaza
accidentul, daca legislatia tarii respective impune acest lucru. Pentru informatii suplimentare puteti contacta biroul national din statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul (datele de contact ale birourilor nationale le gasiti pe verso-ul documentului Carte Verde);
• In documentele incheiate (Constatare amiabila de accident sau Proces-verbal), trebuie sa fie indicat in mod expres numarul de inmatriculare al vehiculului, marca, tipul si culoarea acestuia, numarul/seria documentului de asigurare Carte Verde daca exista si perioada de valabilitate a acestuia, precum si societatea de asigurare. Daca vehiculul
„vinovat” este compus din cap tractor – remorca/semiremorca, aveti grija ca in documente sa fie indicate in primul rand elementele de identificare ale capului tractor si documentul de asigurare al acestuia!;
• Solicitati o copie (si/sau faceti o poza) a documentului de asigurare al vehiculului „vinovat”;
• Este recomandat sa faceti poze la locul accidentului atat vehiculului dumneavoastra cat si vehiculului „vinovat”, cu semnele de circulatie, cu strada, intersectia si pozitia vehiculelor implicate in accident si cu documentele celorlalte persoane/vehicule implicate in accident, cum ar fi actele de identitate ale soferului si/sau vehiculului (cartea de identitate personala, pasaportul, permisul de conducere ale soferilor, talonul – certificatele de inmatriculare, documentele de asigurare RCA/Carte Verde ale vehiculelor etc.). Aveti in vedere ca cel putin in una din fotografii sa apara numarul de inmatriculare al vehiculului „vinovat” (in mod obligatoriu si al capului tractor daca este cazul);
• Daca vehiculul „vinovat” este inmatriculat in statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul, pentru solutionarea cazului de dauna de dauna va puteti adresa:
-asiguratorului RCA al vehiculului, sau BAAR dupa intoarcerea in Romania (in cazul in care vehiculul dumneavoastra permite deplasarea) daca statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul face parte din Spatiul Economic European;
• Daca vehiculul „vinovat” este inmatriculat in alt stat decat cel pe teritoriul caruia s-a produs accidentul, pentru solutionarea cazului de dauna de dauna va puteti adresa:
-Biroului national din statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul, sau BAAR dupa intoarcerea in Romania (in cazul in care vehiculul dumneavoastra permite deplasarea) daca statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul face parte din Spatiul Economic European si vehiculul „vinovat” este inmatriculat in unul din aceste state;
• Daca aveti incheiata o asigurare CASCO, va puteti adresa direct asiguratorului dumneavoastra.
Sunteti vinovat intr-un accident:
• Completati cu atentie toate rubricile formularului Constatare amiabila de accident sau asteptati sa vina autoritatile competente sa intocmeasca documentele in care se consemneaza accidentul, daca legislatia tarii respective impune acest lucru;
• Predati celuilalt sofer o copie dupa documentul dumneavoastra de asigurare Carte Verde, dupa talonul auto –certificatul de inmatriculare, carnetul dumneavoastra de conducere;
• Anuntati-va cat mai repede asiguratorul cu privire la producerea accidentului si urmati recomandarile acestuia;
• Daca aveti incheiata o asigurare CASCO, asistenta rutiera, etc. adresati-va asiguratorului dumneavoastra;
Asigurarea CASCO
Un al doilea plaier de protectie, valabil si pentru Romania, dar si pentru calatoriile in strainatate, este asigurarea CASCO. Acest tip de asigurare auto facultativa iti garanteaza ca vei avea cu ce sa repari masina in cazul in care suferi un accident in care esti chiar tu cel vinovat si nu vei beneficia, deci, de acoperirea RCA a celuilalt sofer. Mai mult, asigurarea CASCO presupune ca asiguratorul te va despagubi inclusiv in caz ca masina este furata.
Asigurarea CASCO nu este, totusi, pentru orice masini, potrivit studiifinanciare. Automobilele cu vechime peste 10 ani nu mai sunt asigurabile sau sunt asigurabile doar in limite stranse privind riscurile acoperite, motiv pentru care nu ar ajuta cu nimic in afara tarii. De altfel, pentru un automobil mai vechi de 10 de ani, costul CASCO este deja prea mare comparativ cu valoarea masinii sau cu eventualele costuri ale reparatiilor ca sa mai merite sa cumperi o asigurare. Pentru celelalte masini, insa, CASCO face diferenta.
Costurile
Pentru o astfel de polita, daca nu ai masina in leasing si deci CASCO impus de finantator, vei plati undeva intre 5-7% din valoarea de piata a automobilului. Preturile au crescut in ultimii ani, trase in sus de scumpirea masinilor, dar si a reparatiilor. In prezent, pentru o masina din clasa medie, cu o valoare de piata de 25.000 de euro, vei plati cel putin 1.500 de euro pe an pentru un CASCO, cel mai probabil spre 1.700, in functie si de ofertele de moment. Esti acoperit pentru reparatii, dar si in caz ca masina e furata, situatie in care vei primi, in functie de asigurator si de contract, pana la 80-85% din valoarea de piata a masinii. O polita, chiar si “full CASCO”, acopera o gama larga de evenimente, insa este bine de stiut ca presupune si destule excluderi.
Situatiile in care nu se acorda despagubiri
De exemplu, daca masina ia foc din cauza unor elemente electrice, cei mai multi asiguratori nu platesc despagubirea. Fara o suma suplimentara, nu sunt asigurate in mod normal nici partile din sticla ale masinii si nici anvelopele si nu sunt platite nici pagubele suferite in service sau pe platforma de tractare.
Citeste foarte bine sectiunea “Excluderi” din oferta asiguratorului. Foarte important, in aceasta sectiune se vorbeste inclusiv despre ce nu trebuie sa lasi in masina (de exemplu acte, obiecte de valoare, chei de rezerva etc) si ce trebuie sa arati asiguratorului (polita in original, ambele chei, etc) pentru a primi banii de despagubire in caz de furt.
Asigurarea sanatatii
"Inainte de a ne gandi la protectia automobilului si in general a bunurilor, este bine sa ne gandim la propria sanatate. Si din acest punct de vedere asigurarile pot fi de ajutor. Asigurarea simpla de calatorie este unul dintre cele mai ieftine produse din domeniu, raportat la acoperiri si, acolo unde este cazul, la utilitate. Pentru o vacanta de 8 zile in orice tara din Europa platiti in jur de 200 de lei pentru intreaga familie, aceasta in conditiile in care includeti la acoperiri si eventuale lovituri din practicarea unor sporturi, altele decat cele considerate periculoase. Primiti, in schimb, in caz de nevoie, tratamente medicale de pana la 30.000 de euro.
Este cunoscut ca tratamentele medicale sunt extrem de costisitoare, iar in afara tarii nu beneficiati de gratuitate mici macar in privinta urgentelor. Cateva copci cusute pentru o rana medie ca gravitate costa mai multe sute de euro. Nu mai vorbim despre tratamente mai complexe pentru accidente majore. Pentru inca aproximativ 30-50 de lei de persoana veti avea asigurate si bagajele, iar pentru o acoperire maxima, pentru 5-7% din valoarea estimata a tuturor cheltuielilor cu excursia(cazare platita in avans, masa, avion etc) puteti primi si garantia ca va veti recupera integral sau partial banii in caz ca excursia este anulata din orice motiv.
Asigurarile de calatorie au, la randul lor, foarte multe excluderi si de aceea si in acest caz trebuie citita cu mare atentie sectiunea dedicata. Cele mai cunoscute excluderi sunt accidentele intamplate in timpul practicarii unor sporturi considerate periculoase, intrucat lista acestor sporturi este foarte lunga. Pentru astfel de situatii puteti cumpara, insa, un supliment de asigurare”, potrivit studiifinanciare.