Grid star
interviuri

APA, AFACEREA VIITORULUI IN ROMANIA – Interviu exclusiv cu directorul general al SNAM Andrei Dimitriu: “Nu mai vindem doar apă. Dezvoltăm o afacere integrată în jurul apei”

Romania detine peste 60% din rezerva totala de apa din Europa, fiind clasata, la nivel mondial printre tarile cu cea mai mare resursa de ape minerale naturale. Pentru ca este o resursa strategica a Romaniei, apa obtine in aceasta perioada atentia de care are nevoie.

 

Lumea Banilor a avut o discutie foarte interesanta despre apa, rolul apei si nevoia de apa a Romaniei cu directorul general al Societatii Nationale a Apelor Minerale (SNAM), Andrei Dimitriu (foto).

 

Cu acest prilej am aflat despre importanta brandingului apei din Romania la nivel international, pentru ca apa romaneasca sa poata iesi la export: "Sunt țări care nu au potențialul României în materie de apă, dar au branding, și atunci vând enorm în toată lumea".

 

In acest sens, SNAM intentioneaza sa dezvolte o proprie fabrica de imbuteliere, proiectul fiind destul de avansat, trecand de faza studiului de fezabilitate. S-a agreat in urma consultarilor ca SNAM sa construiasca o fabrica proprie de imbuteliere, in regim greenfield: "De la zero practic".

 

Pentru aceasta insa mai este necesara si identificarea unei surse viabile de apă minerală naturală, precum si obținerea de finanțare prin anumite instrumente financiare de catre SNAM.

 

Directorul general al SNAM Andrei Dimitriu a precizat ca Romania poate vinde si mai multa apa, "având în vedere că suntem încă mult sub consumul mediu european de apă".

 

In prezent, SNAM dispune de 13 izvoare necontractate pentru care SNAM cauta parteneri in vederea valorificarii acestora prin dezvoltarea de fabrici de imbuteliere.

 

SNAM este deținută integral de statul român, prin Ministerul Economiei. Societatea este principalul furnizor de apă minerală către îmbuteliatori din România, dar controlează și o parte din resursele din zona apelor minerale din stațiunile balneoclimaterice. Pentru apa furnizată, SNAM percepe un tarif fix și plătește, mai departe, redevența percepută de stat.  În prezent, societatea exploatează circa jumătate din volumul izvoarelor disponibile în România. Țara noastră are printre cele mai mari procente din lume de resurse de apă minerală neexploatată.  Piața retail a apelor îmbuteliate are o valoare de circa 1 miliard euro. Cei mai mari jucători sunt Borsec, Dorna, Aqua Carpatica, Zizin și Bucovina. Consumul mediu anual de apă mineral pe cap de locuitor este de aproximativ 80 litri pe cap de locuitor. În total, românii consumă anual circa 2,4 miliarde de litri de apă îmbuteliată.

 

Redam in continuare interviul realizat cu directorul general al SNAM Andrei Dimitriu:

 

Domnule Dimitriu, conduceți Societatea Națională a Apelor Minerale, una dintre companiile strategice ale României în domeniul resurselor naturale și una dintre puținele companii profitabile ale statului. Sunteți și unul dintre cei mai tineri directori generali din companiile de stat. Cum ați ajuns în această poziție și ce v-a motivat să preluați acest rol?

Cariera mea în SNAM a început în anul 2020 pe când am activat mai întâi ca membru neexecutiv în Consiliul de Administrație, ceea ce mi-a permis să am o privire de ansamblu asupra activității companiei și să înțeleg modul de operare al business-ului. Ulterior, am fost cooptat în echipa executivă a companiei din poziția de director general adjunct. Circa 4 ani mai târziu, postul de director general a devenit vacant, iar Consiliul de Administrație, alături de care am colaborat în tot acest timp, m-a mandatat să preiau această poziție.

Faptul că sunt un director general tânăr, după cum ați remarcat și dvs., este, în opinia mea, un avantaj clar. Am convingerea că un leadership tânăr poate schimba percepția asupra modului în care sunt administrate companiile de stat și poate demonstra că acestea pot funcționa la standarde înalte, cu eficiență și responsabilitate economică. Fiind de profesie jurist, experiența mea profesională este definită de diversitate și de o înțelegere a modului în care funcționează atât mediul privat, cât și sectorul public.

Legat de rezultatele companiei și despre faptul că aceasta realizează un profit în creștere de la an la an, se datorează nu numai managementului performant din ultimii an, dar și a unei echipe profesioniste și foarte dedicată. Oamenii din „spatele cortinei” sunt adevărați profesioniști ai domeniului, cu experiență și care își fac treaba nu doar cu extremă seriozitate dar și cu plăcere.

 

Mulți consideră că un director general trebuie să aibă o vastă experiență în domeniul în care activează. Cum răspundeți scepticilor care cred că tinerețea poate fi un dezavantaj într-o astfel de funcție?

Este o prejudecată pe care am combătut-o prin rezultate. Vârsta nu este un obstacol, ci un avantaj. Un lider tânăr vine cu energie, viziune proaspătă și capacitatea de a lua decizii rapide și eficiente. În companiile de stat există uneori o inerție, un mod de lucru tradiționalist care nu mai este compatibil cu realitățile economice actuale. Cred că tinerii lideri pot introduce inovația împreună cu abordarea modernă de management, bazată pe performanță și obiective clare.

În plus, faptul că am lucrat atât în mediul public, cât și în cel privat, îmi permite să abordez un stil de conducere echilibrat, în care eficiența economică se îmbină cu responsabilitatea față de stat și partenerii comerciali.

Celor mai tineri cu viziune și aspirație le-aș spune să nu se lase descurajați de stereotipurile conform cărora tinerețea înseamnă lipsă de experiență. Realitatea este că avem nevoie de o nouă generație de lideri în companiile de stat, oameni care înțeleg economia modernă, tehnologia și cerințele pieței. Succesul în leadership nu ține de vârstă, ci de competențe, viziune și capacitatea de a lua decizii responsabile. Dacă vrei să schimbi ceva, trebuie să fii implicat, să fii curajos și să ai dorința de a inova.

 

SNAM este principalul furnizor de apă minerală pentru industria de îmbuteliere. Cum funcționează această piață și ce rol joacă compania în economie?

SNAM deține licențe de exploatare pentru numeroase surse de apă minerală naturală, obținute prin intermediul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier. Vindem apa către îmbuteliatori la un preț reglementat – 4 bani pe litru – iar aceștia se ocupă de procesul de îmbuteliere și comercializare.

Aceasta este sursa majoritară a veniturilor noastre. Din aceste sute de milioane de litri vânduți către îmbuteliatorii privați (suntem responsabili de aproape jumătate din volumele totale vândute în România), noi plătim redevența datorată Statului, plătim la zi toate taxele și impozitele, pe muncă și profit, TVA, asigurăm serviciile de foraj, protecția perimetrelor, analizele apei, exploatare, precum și altele conexe. Evident, plătim salarii, facem și profit și vărsăm dividendele cuvenite acționarului unic, adică Statul român, prin Ministerul Economiei. Rolul nostru este chiar să ajutăm piața, pentru că noi facem forajele exploratorii, care pot să nu aducă rezultatele scontate, noi facem forajele de extracție, noi ne ocupăm de obținerea diferitelor autorizații și avize. Pe banii noștri facem toate astea. Îmbuteliatorul este scutit de aceste cheltuieli, el se poate concentra pe îmbuteliere și livrare.

 

Care este relația SNAM - clienți, în general?

Una excelentă. Avem zeci de clienți, de toate dimensiunile, de la foarte mari, la unii  mici. Tocmai aici suntem foarte apreciați, pentru că o firmă mică, ce îmbuteliază și ea apă, mai greu s-ar descurca cu toate forajele, autorizațiile și restul chestiilor birocratice. Noi le “predăm” apa „la cheie”, cum s-ar spune.

Apropo de acest subiect, al relațiilor cu piața de profil, SNAM a reușit, în toamna anului trecut, să adune la un loc toți stakeholderii din industria apelor minerale, în prima conferință națională dedicată apei minerale. Mai toată industria a fost acolo, dar a fost și Statul, prin autoritatea tutelară, reglementatori și reprezentanți ai instituțiilor cu care colaborăm. În plus, am invitat și presă, și influenceri din zona de sănătate, oferind astfel cadrul pentru ca acești stakeholderi cu interese în piața de apă să dezbată, să găsească oportunități comune și să evolueze ca un întreg.

În cadrul acestei conferințe, s-a căzut de acord că apa minerală poate fi un veritabil brand de țară. Argumentele oferite, atât de reprezentanții Statului dar și de firmele private, sunt că dispunem de multe izvoare, practic jumătate din toate cele existente în Europa, cu o calitate bună și foarte bună a apei, iar în lume este o mare problemă cu securizarea apei potabile. Chiar și în unele țări ale Europei există această problemă. Ne trebuie un branding puternic la nivel internațional, iar aici ne pot ajuta și reprezentanții Statului, prin atașații comerciali din ambasade, ca să putem ieși puternic la export cu apa românească. Sunt țări care nu au potențialul României în materie de apă, dar au branding, și atunci vând enorm în toată lumea.

 

SNAM avea intenția să dezvolte și o fabrică proprie de îmbuteliere, nu-i așa? Sau cel puțin așa un fost unele relatări în media...

Așa este. Avem un studiul de fezabilitate realizat iar în urma tuturor consultărilor a rezultat concluzia că cea mai potrivită formă de dezvoltare a unei fabrici proprii de îmbuteliere este realizarea acesteia în regim greenfield. De la zero practic. Însă acest lucru presupune mai multe etape esențiale fără de care nu putem demara acest proiect, prima dintre acestea fiind identificarea unei surse viabile de apă minerală naturală. De asemenea, am avut și discuții preliminare pentru obținerea de finanțare prin anumite instrumente financiare.

 

Cum intenționați să identificați sursa de apă potrivită pentru această investiție?

Alegerea sursei de apă este un pas esențial în acest proiect. SNAM deține licențe pentru numeroase izvoare, iar în prezent analizăm mai multe locații pentru a identifica sursa cea mai viabilă din punct de vedere al calității apei, al debitului și al viabilității economice.

În această selecție, luăm în considerare mai mulți factori:

  • Calitatea apei ceea ce înseamnă că trebuie să fie conformă cu cerințele de îmbuteliere pentru a putea fi comercializată atât pe piața internă, cât și la export.

  • Debitul sursei care trebuie să asigure o producție constantă și sustenabilă.

  • Apropierea de infrastructura necesară, respectiv transport, logistică și utilități.

Avem în prezent 13 izvoare necontractate, iar dintre acestea, analizăm câteva care ar putea deveni baza noii noastre unități de producție.

 

Care sunt strategiile de dezvoltare a SNAM?

În primul rând, aș vrea să spun că noi putem și dorim să vindem în piață și mai multă apă decât acum. Loc este, având în vedere că suntem încă mult sub consumul mediu european de apă și, totodată, deși nu ține neapărat de noi, vedem cum verile devin tot mai toride, vremea din ce în ce mai uscată. După cum spuneam, în acest moment dispunem de 13 izvoare necontractate pentru care dorim să găsim parteneri care să le valorifice prin dezvoltarea unei fabrici de îmbuteliere. Orice parteneriate noi încheiem, este clar că ele ne vor aduce volume și încasări mai mari.

Dincolo de activitatea noastră, s-o numim „clasică”, extracția și vânzarea apei, am făcut mai mulți pași spre diversificarea afacerilor. Astfel, în laboratorul nostru de analize de apă am investit aproape 1 milion de euro în ultimii 5 ani pentru a-l moderniza și dota cu toate echipamentele necesare efectuării tuturor tipurilor de analize de apă, inclusiv apă de îmbăiere (pentru piscine) sau apă termală. Ne dorim ca acest laborator, care este acreditat RENAR pentru toate tipurile de analize, să devină unul de referință în România. Acest lucru ar însemna că SNAM ar putea furniza analize oficiale și recunoscute la nivel național pentru industria de apă minerală și autoritățile competente.

De asemenea, am extins gama noastră de servicii oferite în domeniul acordării de consultanță pentru terți, în toate aspectele legate de dezvoltarea unei afaceri în domeniul îmbutelierii de apă, de la întocmirea documentațiilor specifice la aspectele de geologie ale terenului și costuri de operare a liniei de producție.

Nu în ultimul rând, aș vrea să precizez că am intrat pe un domeniu nou, anume industria balneo-climaterică și a wellness-ului, prin preluarea, acum doi ani, a firmei Germisara - o fuziune prin absorbție - deținătoare a mai multor licențe de exploatare a apei balneo în stațiunea Geoagiu Băi.

 

 

 

 

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani