ANUNTUL ASIGURATORILOR - Tarif de referinta pentru reparatiile auto
Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania condusa de Adrian Marin (foto) sustine introducerea de masuri legislative care sa determine reducerea ratei daunei si un comportament responsabil al tuturor operatorilor care presteaza servicii conexe pietei de asigurari in interesul clientilor si al persoanelor prejudiciate.
Masuri precum introducerea unor tarife de referinta pentru reparatiile auto si pentru inchirierea autoturismelor primite la schimb, conform declaratiilor facute recent in spatiul public de reprezentantii mai multor autoritati publice.
Prima de asigurare a scazut
Potrivit UNSAR, dauna medie platita pentru o polita obligatorie RCA a crescut anul trecut cu 7% fata de 2019, pana la nivelul de 9.005 lei, in timp ce prima medie aferenta acestui tip de asigurare a scazut cu aproximativ 2%, la 628 lei – lucru care reiese din analiza celor mai recente date publicate de catre Autoritatea de Supraveghere a Asigurarilor. Evolutiile daunei medii platite de asiguratori sunt substantiale, arata asiguratorii, mai ales daca realizam o comparatie pe ultimii 5 ani. Astfel, fata de 2016, dauna medie RCA a crescut anul trecut cu 27,5% (de la 7.061 lei la 9.005 lei):
“Si in 2020, an marcat de pandemia de COVID-19, indicatorii pietei RCA continua sa ramana pe minus. Astfel, rata combinata pe segmentul RCA a depasit din nou nivelul supraunitar, situandu-se la 113,49%. De altfel, chiar daca s-a redus fata de 2019, rata combinata pe RCA se afla la finalul lui 2020 la un nivel mai ridicat decat cel inregistrat in 2018 (113,49% vs. 111,75%), in ciuda pandemiei. Totodata, rata cheltuielilor si administrare si de achizitie pentru politele RCA, care face parte din calculul ratei combinate, a scazut in 2020 fata de 2019, ceea ce reflecta eforturile asiguratorilor pentru eficientizare si pentru reducerea cheltuielilor (Ex. imbunatatire fluxuri, procese, digitalizare etc.).
In acest context, este importanta introducerea de masuri legislative care sa determine reducerea ratei daunei si un comportament responsabil al tuturor operatorilor care presteaza servicii conexe pietei de asigurari in interesul clientilor si al persoanelor prejudiciate, precum introducerea unor tarife de referinta pentru reparatiile auto si pentru inchirierea autoturismelor primite la schimb, conform declaratiilor facute recent in spatiul public de reprezentantii mai multor autoritati publice.
Sprijin pentru soferi
Acestea masuri ar urma sa vina in sprijinul a milioane de soferi, fiind considerate benefice de 94% dintre soferii chestionati in cadrul unei cercetari sociologice realizate pentru UNSAR de catre IRES[1]. Studiul IRES mai arata si ca 93% dintre romani isi doresc sa stie care este valoarea despagubirii platite de asiguratorul RCA in cazul unei daune, iar 71% dintre romani ar fi deranjati daca valoarea platita ar fi considerabil mai mare pentru reparatia unui autovehicul in cazul unei despagubiri acoperite de polita RCA fata de reparatia efectuata fara asigurare.
Mai mult, impactul costului mai ridicat al reparatiilor despagubite din polita RCA fata de cel al unei reparatii fara RCA asupra evolutiei primelor de asigurare este un motiv de ingrijorare pentru 85% dintre soferi (+3 puncte procentuale fata de 2019):
'Subliniem inca o data ca industria de asigurari sustine introducerea unui TARIF DE REFERINTA pentru reparatiile auto, cu titlu informativ, si NU O CO-PLATA sau impunerea unei plafonari a tarifelor aferente reparatiilor auto. Aceste preturi, introduse cu titlu orientativ, ar ajuta consumatorii sa fie mai bine informati cu privire la costurile implicate, in cazul in care ar fi pagubiti RCA. In plus, ar putea limita anumite derapaje existente pe piata reparatiilor auto', au mai precizat reprezentantii Uniunii (...).
Potrivit celor mai recente date ale ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiara, industria de asigurari a platit in fiecare zi a anului 2020, numai in baza politelor RCA, despagubiri de aproape 1,8 mil. EUR".