ANRE FACE CONTROALE LA FURNIZORII DE ENERGIE – Se verifica facturile. Ce obligatii au furnizorii si ce trebuie sa stie clientii
Autoritatea de Reglementare in Energie (ANRE) a demarat actiuni de control la principalii furnizori de energie electrica si gaze naturale pentru a verifica modul in care sunt emise facturile.
Astfel, ANRE verifica urmatoarele aspecte:
-respectarea obligatiei privind emiterea de facturi care sa cuprinda informatii corecte, transparente, clare si complete referitoare la plafonarea pretului final al energiei electrice si al gazelor naturale precum si consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensatiei;
-respectarea obligatiei de transmitere, in termenul legal, a raspunsului la reclamatiile consumatorilor referitoare la facturi si plata compensatiilor aferente in cazul depasirii termenului;
-respectarea obligatiei de emitere a facturii cu decontul final de lichidare in cazul schimbarii furnizorului si transmiterea acesteia clientului final in termenul legal.
Potrivit Autoritatii, furnizorii de energie electrica verificati sunt:
ELECTRICA FURNIZARE, EON ENERGIE ROMANIA, HIDROELECTRICA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, CEZ VANZARE, TINMAR ENERGY.
Furnizorii de gaze naturale verificati sunt:
ENGIE ROMANIA, EON ENERGIE ROMANIA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, PREMIER ENERGY, ENERGIA GAS & POWER, GAZ VEST.
ANRE are si cateva recomandari pentru clienti:
“Cum trebuie sa actioneze clientul final daca are neclaritati privind facturarea energiei electrice si a gazelor naturale?
-Clientii finali care au neclaritati privind facturarea energiei electrice si a gazelor naturale, trebuie sa se adreseze furnizorului care a emis factura in discutie pentru clarificari, acesta avand obligatia transmiterii unei explicatii clare si usor de inteles a modului in care este calculata valoarea facturii, in special in cazul in care aceasta nu este bazata pe consumul real.
-In masura in care apreciaza ca prin raspunsul formulat nu au fost aduse clarificarile necesare, clientul final are posibilitatea sa se adreseze ANRE sau altor institutii care au atributii in acest sens, chiar si instantei de judecata.
-Recomandam clientilor finali de energie electrica/gaze naturale urmatoarele:
- sa incheie o conventie de consum cu furnizorul de energie electrica/gaze naturale;
- sa solicite citirea lunara a contorului;
- sa verifice daca facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
- sa verifice in contract perioada in care trebuie transmis furnizorului indexul si sa beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat si ulterior regularizarea acestuia;
- sa verifice daca facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
- sa nu ignore notificarile transmise de furnizorul de energie privind modificarea conditiilor contractuale, in special modificarea preturilor/tarifelor.
Daca aceste modificari nu respecta conditiile prevazute in contract (pret fix pe o anumita perioada de timp), clientul final are dreptul sa sesizeze ANRE sau alte institutii care au atributii in acest sens, chiar si instanta de judecata.
Precizam ca, in cazul clientului casnic, daca in urma regularizarii suma platita de acesta in plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat sa restituie suma platita de catre client in termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub aceasta valoare vor fi compensate in contul facturilor urmatoare.
Reamintim ca, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) ramane la dispozitia clientilor finali cu informatii privind liberalizarea pietelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrica si gaze naturale, precum si facturarea energiei electrice si a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniilor telefonice de tip ”„Call-center”, ce pot fi apelate la numarul 0374554265 (telefon cu tarif normal in reteaua Orange, apelabil din toate retelele) si la numarul 0219782 (telefon cu tarif normal in reteaua Telekom, apelabil din toate retelele).
De asemenea, consumatorii pot depune petitii pentru aspecte care tin de incalcarea cadrului de reglementare si a legislatiei primare incidente, prin intermediul rubricii Petitii pusa la dispozitie la pagina noastra de internet http://www.anre.ro/ro/contact/depunerea-unei-petitii”, anunta ANRE.