ANCHETA PE TUNURILE DATE IN PANDEMIE – Investigatii privind marile afaceri pe bani publici incheiate in starea de urgenta si starea de alerta: “Investigarea modalitatii in care s-au desfasurat procedurile de achizitie... Analizarea informatiilor care dezv
Marile afaceri si tunuri date in pandemie pot iesi la suprafata. Asta daca va fi aprobata infiintarea unei comisii parlamentare de ancheta privind achizitiile publice realizate in timpul starii de urgenta si starii de alerta.
Peste 50 de deputati AUR si PSD au initiat un proiect de “Hotarare pentru infiintarea unei comisii parlamentare de ancheta privind achizitiile publice efectuate in sectorul sanitar in timpul starilor de urgenta si de alerta pe teritoriul Romaniei”. Un proiect sustinut si de o serie de parlamentari de la PSD.
Institutiile vizate
Comisia de ancheta ar urma sa investigheze achizitiile publice facute in sectorul sanitar in starea de urgenta si starea de alerta. Vizate de ancheta sunt Ministerul Sanatatii, directiile de sanatate publica si alte institutii din subordinea Ministerului Sanatatii. “Date fiind numeroasele informatii si polemici care au fost vehiculate sau expuse in spatiul public, referitoare la achizitiile in regim de urgenta de consumabile medicale, diferite echipamente de protectie, dezinfectanti, masti si manusi sanitare, alte produse destinate combaterii efectelor generate de pandemia de Covid-19, consideram necesara anchetarea, la nivel parlamentar, a achizitiilor publice, precum si daca au fost respectate principiile juridice si etice care constituie temeiul acestor proceduri: legalitatea, transparenta, competitivitatea, tratamentul egal”, se arata in adresa trimisa Biroului Permanent al Camerei Deputatilor de catre initiatorii proiectului de hotatare.
Obiectivele anchetei
Conform proiectului de hotarare, obiectivele Comisiei de ancheta sunt urmatoarele (vezi facsimil):
-analiza activitatii autoritatilor si institutiilor publice anterior mentionate, incepand cu perioada imediat ulterioara decretarii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei si pana la momentul infiintarii Comisiei de ancheta, inclusiv in ceea ce priveste situatia stocurilor de bunuri necesare preintampinarii ori mitigarii efectelor generate de pandemia de Covid-19, avand in vedere si contextul global de la momentul analizat;
-investigarea modalitatii in care s-au desfasurat procedurile de achizitie publica, prin analizarea etapelor parcurse in procesul de achizitie publica, in vederea identificarii potentialelor situatii incompatibile cu legislatia in vigoare;
-investigarea respectarii principiilor de natura juridica si etica ce constituie temeiul procedurilor de achizitie publica, respectiv principiile legalitatii, transparentei, competitivitatii si a tratamentului egal, de catre autoritatile si institutiile publice anterior mentionate;
-investigarea eventualelor abuzuri comise de factorii de decizie, cu ignorarea prevederilor legale in vigoare si/sau cu ignorarea principiilor bunei administrari si bunei guvernari;
-identificarea decidentilor implicati si stabilirea rolului acestora in incheierea actelor si savarsirea faptelor care sunt considerate de Comisia de ancheta ca fiind abuzive;
-analizarea informatiilor care au circulat in mass-media si care dezvaluie activitati ale autoritatilor si institutiilor publice anterior mentionate, sau persoane din cadrul acestora, cu potential caracter nelegal ori contrar principiilor bunei administrari si guvernari, in vederea confirmarii ori infirmarii acestor informatii;
-constatarea si investigarea oricaror alte fapte care sunt apreciate ca fiind conexe cu celelalte acte si fapte cercetate;
-stabilirea masurilor care se impun a fi luate pentru remedierea problemelor investigate, respectiv pentru atragerea raspunderii persoanelor responsabile de savarsirea unor fapte apreciate ca avand caracter nelegal;