ANAF, 16 masuri pentru implementarea facilitatilor fiscale oferite de Guvern (Document)
Agentia
Nationala de Administrare Fiscala a anuntat marti, 14 aprilie 2020,
ca a luat 16 masuri pentru implementarea facilitatilor fiscale
oferite de catre Guvern.
Printre
aceste masuri, se numara suspendarea executarilor silite, extinderea
rambursarii TVA cu control ulterior, preschimbarea unor termene de
prescriptie, precum si scutirea de unele dobanzi si penalitati.
Prezentam
comunicatul ANAF:
„In
contextul instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei prin
Decretul presedintelui Romaniei nr. 195/2020, Ministerul Finantelor
Publice, impreuna cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala, a
intreprins o serie de masuri in vederea sprijinirii mediului de
afaceri, dar si pentru sustinerea conformarii voluntare.
In
temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020, precum si al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 33/2020 si al Ordonantei de
urgenta aprobata in sedinta de Guvern din data de 9.04.2020:
1.
Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de
intarziere conform Codului de procedura fiscala, pentru obligatiile
fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de
urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la incetarea
acestor masuri.
2.
Nu sunt considerate obligatii fiscale restante, potrivit legii,
obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a
Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la
incetarea acestor masuri.
3.
Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, prin somatie,
poprire si valorificarea bunurilor la licitatie, a creantelor
bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru
recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti
pronuntate in materie penala.
4.
Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati, conform
Codului de procedura fiscala, pentru plata cu intarziere a ratelor
din graficele de esalonare neachitate pana la implinirea termenului
de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta. In acest caz,
organul
fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu
respectarea perioadei de esalonare aprobate. Noul grafic de esalonare
se comunica debitorului prin decizia organului fiscal.
5.
Se suspenda conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la
plata acordate potrivit legii. Aceste conditii se considera
indeplinite daca debitorii achita obligatiile aferente in termen de
30 de zile de la incetarea perioadei de aplicare a acestor masuri
fiscale.
6.
Pentru obligatiile care reprezinta conditie de mentinere a
valabilitatii inlesnirilor la plata, contribuabilii pot solicita
modificarea esalonarii la plata, cu conditia ca cererea sa fie depusa
pana la expirarea termenului mentionat la pct. 5, prevederile art.
195 din Codul de procedura fiscala aplicandu-se in mod corespunzator.
7.
Obligatiile bugetare care reprezinta conditie de mentinere a
valabilitatii inlesnirilor la plata, inclusiv cele cuprinse in ratele
din graficele de esalonare, nu sunt considerate obligatii fiscale
restante.
8.
Extinderea rambursarii TVA cu control ulterior.
9.
Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili
creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al
contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor
fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda sau nu
incep sa curga pana la implinirea termenului de 30 de zile de la
incetarea starii de urgenta.
Masurile
fiscale mai sus mentionate se aplica pe perioada starii de urgenta si
30 de zile de la incetarea acesteia.
10.
Se acorda o bonificatie calculata asupra impozitului pe profit
datorat, daca contribuabilii platitori de impozit pe profit platesc
impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, pana la
termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv. Bonificatia este de 5%
pentru contribuabilii mari si 10% pentru contribuabilii mijlocii si
ceilalti contribuabili.
Categoriile
de contribuabili beneficiari ai bonificatiilor prezentate anterior
sunt urmatoarele:
a)
contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul
de declarare si plata
prevazut
de art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare;
b)
contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind
impozitul specific unor activitati, pentru impozitul pe profit
aferent trimestrului I al anului 2020, determinat pentru activitatile
desfasurate, altele decat cele corespunzatoare codurilor CAEN
prevazute de lege;
c)
contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin.
(5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare, respectiv contribuabilii care initial au
optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic,
iar ulterior au optat ca anul fiscal sa corespunda exercitiului
financiar. Aceasta categorie de contribuabili beneficiaza de
bonificatie daca platesc impozitul datorat pentru trimestrul/plata
anticipata trimestriala pana la termenul scadent cuprins in perioada
25 aprilie - 25 iunie 2020.
11.
Se acorda o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat
pentru trimestrul I al anului 2020, pentru plata impozitului pe
veniturile microintreprinderilor aferent acestui trimestru, pana la
data de 25 aprilie 2020, inclusiv.
12.
Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor
activitati, potrivit Legii nr.170/2016 privind impozitul specific
unor activitati, pentru anul 2020, nu datoreaza impozit specific
pentru perioada in care acestia intrerup activitatea total sau
partial pe perioada starii de urgenta decretate.
13.
Pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente exercitiului
financiar
2019,
respectiv a raportarilor contabile anuale incheiate la 31 decembrie
2019, termenele prevazute la art. 36 alin. (1) si (3), respectiv art.
37 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 31 iulie
2020
inclusiv.
14.
Deducerea sumelor reprezentand sponsorizari catre institutii publice
si alte organe ale autoritatii publice din impozitul pe veniturile
microintreprinderilor, in limita prevazuta de actul normativ, se
efectueaza in baza contractului de sponsorizare, fara a exista
obligatia inscrierii entitatilor beneficiare respective in Registrul
entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri
fiscale.
15.
Nu se face plata efectiva la organele vamale de catre persoanele
impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform Codului fiscal,
care importa, in
perioada
pentru care s-a instituit starea de urgenta si in urmatoarele 30 de
zile calendaristice de la data incetarii starii de urgenta,
medicamente, echipamente de protectie, alte dispozitive sau
echipamente medicale si materiale sanitare care pot fi utilizate in
prevenirea, limitarea, tratarea si combaterea COVID-19, prevazute in
anexa care face parte integranta din ordonanta de urgenta.
16.
Modificarea modului de calcul a platilor anticipate pentru
contribuabilii platitori de impozit pe profit care aplica sistemul
anual de plata a impozitului pe profit cu plati anticipate, in sensul
stabilirii nivelului acestora la valoarea stabilita pe baza
calculului trimestrial curent ,fata de 1/4 din impozitul anului
precedent(actualizat cu indicele preturilor de consum estimat cu
ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care se
efectueaza plati anticipate), pentru a corela sarcina fiscala cu
incasarile reduse determinate de inchiderea activitatilor total sau
partial prin afectarea mediului economic de masurile de combatere a
epidemiei Covid -19.
De
asemenea, Ministerul Finantelor Publice si ANAF au adoptat si alte
masuri in vederea sprijinirii mediului de afaceri, cum ar fi:
1.
Implementarea obligatiilor de plata in platforma ghiseul.ro pentru
facilitatea indeplinirii obligatiilor de plata ale contribuabililor;
2.
Introducerea de noi documente pe baza carora contribuabilii persoane
fizice sa se poata identifica electronic in SPV (alte acte
administrative incepand cu 1.04.2020);
3.
Asigurarea cadrului legal impreuna cu MFP in vederea depunerii
electronice si a altor formulare specifice evitarii dublei impuneri
si acorduri fiscale internationale (OMFP 1830/2020);
4.
Solutionarea la distanta a solicitarilor contribuabililor de catre
900 de inspectori, care au acces la bazele de date necesare
desfasurarii unor activitati specifice (ex. certificate de atestare
fiscala, rambursari TVA, alte categorii de solicitari);
5.
Aprobarea, pe perioada starii de urgenta, a sustinerii contestatiei
in fata organelor de solutionare a contestatiilor si prin intermediul
mijloacelor electronice de comunicare la distanta/telefon, directia
de specialitate mentinand legatura permanent cu contribuabilii pentru
gasirea celor mai bune solutii;
6.
Asigurarea de la distanta a serviciului de asistenta a
contribuabililor in domeniul fiscal si IT in vederea indeplinirii
obligatiilor fiscale (SPV, Call - Center si Formularul de Contact)
pentru asigurarea conformarii fiscale;
7.
Directia Generala a Vamilor si Directia Generala Antifrauda Fiscala
lucreaza in prima linie pentru a pune in aplicare ordonantele
militare din perspectiva atributiilor ANAF;
8.
Desfasurarea de campanii in randul contribuabililor care au solicitat
rambursarea de TVA, pentru a fi pregatite cu rapiditate compensarile
si restituirile de taxe, necesare in derularea procedurii de
rambursare;
9.
Continuarea procesului de reorganizare a ANAF pentru ca analiza de
risc sa fie principalul mecanism de aplicare a procedurilor de
administrare fiscala;
10.
Constituirea Grupului de analiza fiscala pentru comunicarea rapida cu
reprezentantii mediului de afaceri si ai mediului academic, in care
se discuta si se propun masuri economice si fiscale care sa vina, in
continuare, in sprijinul contribuabililor”.