Amnistia fiscala: Ministerul de Finante introduce noi reguli pentru stergerea datoriilor (Proiectul)
Ministerul de Finante condus de Marcel Bolos (foto) a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin privind modificarea si completarea procedurii de anulare a unor obligatii bugetare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor 5521/2024. Concret, se introduc noi prevederi privind stergerea unor datorii, forma initiala fiind stipulata in OUG 107/2024.
Conform documentului, se reglementeaza faptul ca de masurile de amnistie fiscala beneficiaza si debitorii persoane fizice care primesc de la organul fiscal decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice aferente anilor 2019 si 2020. Proiectul vine si cu clarificari: pot face obiectul amanarii la plata in vederea anularii si amenzile de orice fel si cheltuielile judiciare, cu exceptia celor rezultate din savarsirea de infractiuni. Se creeaza posibilitatea debitorilor care beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor bugetare, precum si cei care obtin esalonarea cuprinsa intre data de 6 septembrie si 25 noiembrie 2024, sa poata beneficia si de masurile de amnistie fiscala, fara a mai fi necesara achitarea tuturor accesoriilor ramase din esalonarea la plata acordata.
Prezentam prevederile proiectului:
-reglementarea faptului ca de masurile de amnistie fiscala beneficiaza si debitorii persoane fizice care primesc de la organul fiscal decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice aferente anilor 2019 si 2020;
-clarificarea faptului ca pot face obiectul amanarii la plata in vederea anularii si amenzile de orice fel si cheltuielile judiciare, cu exceptia celor rezultate din savarsirea de infractiuni;
-crearea posibilitatii debitorilor care beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor bugetare, precum si cei care obtin esalonarea cuprinsa intre data de 6 septembrie si 25 noiembrie 2024 sa poata beneficia si de masurile de amnistie fiscala, fara a mai fi necesara achitarea tuturor accesoriilor ramase din esalonarea la plata acordata;
-clarificarea faptului ca in sfera obligatiilor de plata accesorii ce pot face obiectul anularii intra si obligatiile bugetare principale care reprezinta fonduri publice nationale aferente fondurilor europene. Precizam ca notiunea fonduri publice nationale aferente fondurilor europene are intelesul dat prin art. 2 alin.(1) lit.d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca acestea reprezinta sumele provenite din bugetul general consolidat, utilizate pentru: asigurarea cofinantarii, plata prefinantarii, inlocuirea fondurilor europene in situatia indisponibilitatii/sistarii temporare a platii acestor fonduri, completarea fondurilor europene in vederea finalizarii proiectelor, precum si alte categorii de cheltuieli legal reglementate in acest scop.
Totodata, sumele de recuperat ca urmare a constatarii unor nereguli in obtinerea si utilizarea fondurilor publice nationale aferente fondurilor europene, reprezinta creante bugetare in acceptiunea art. 2 alin (1) lit.j) din acelasi act normativ. Prin art. I alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 se dispune ca accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amana la plata si nu se anuleaza.
"Pe cale de consecinta cum Ordonanta de urgenta a Guvernului 107/2024 nu dispune asupra creantelor bugetare reprezentand sume de recuperat ca urmare a constatarii unor nereguli in obtinerea si utilzarea fondurilor publice nationale aferente fondurilor europene si avand in vedere principiul de drept potrivit caruia legea trebuie interpretata in sensul aplicarii ei, iar nu in sensul neaplicarii, rezulta ca normele juridice instituite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului 107/2024 trebuie sa fie interpretate astfel incat sa se identifice posibilitatea aplicarii ei si in sensul sau pozitiv generator de efecte juridice fata de situatiile ipotetice care pot fi generate de recuperarea creantelor bugetare cu titlu de sume de recuperat ca urmare a constatarii unor nereguli in obtinerea si utilzarea fondurilor publice nationale aferente fondurilor europene.
Mai mult atunci cand legiuitorul a vrut sa reglementeze in mod expres ca aceste creante bugetare nu formeaza obiect al facilitatilor, a prevazut acest lucru in actele normative [art.I alin .(5) lit.c) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019]. Raportat la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2024 s-au reglementat si anumite prevederi speciale privind stingerea obligatiilor bugetare in evidenta fiscala in cazul debitorilor de la care s-au incasat sumele de bani de catre salariatii postali. In plus, in vederea simplificarii completarii de catre debitori atat a Anexei 1-Notificare privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, cat si a Anexei 8 – Cerere de anulare, acestea au fost modificate corespunzator".
Prezentam prevederile OUG 107/2024
Masura 1 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cazul contribuabililor care datoreaza la aceasta data atat obligatii bugetare accesorii, cat si obligatii bugetare principale.
In acest caz, pentru a beneficia de masura anularii accesoriilor, contribuabilii trebuie sa plateasca obligatiile bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv, sa achite obligatiile curente (cele nascute dupa 1 septembrie 2024), sa depuna toate declaratiile fiscale si sa depuna cererea de anulare a accesoriilor pana la data 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.
Masura 2 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa, cu scadenta anterioara datei de 31 august 2024 inclusiv.
In acest caz, contribuabilii care considera ca sunt erori in sumele declarate initial pot depune declaratie rectificativa prin care sa declare obligatiile suplimentare si pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligatiilor declarate suplimentar daca platesc aceste obligatii, precum si obligatiile curente (cele nascute dupa 1 septembrie 2024), depun toate declaratiile fiscale si depun cererea de anulare a accesoriilor pana la 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.
Masura 3 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, daca la aceasta data contribuabilul datoreaza doar accesorii, iar obligatiile bugetare principale au fost stinse.
In acest caz, pentru a beneficia de masura anularii accesoriilor, contribuabilii trebuie sa plateasca obligatiile curente (cele nascute dupa 1 septembrie 2024), sa depuna toate declaratiile fiscale si cererea de anulare a accesoriilor pana la 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sanctiunea decaderii. Totodata, in situatia in care dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale principale au fost stinse dupa data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, respectiv dupa data de 6 septembrie 2024, acestea se anuleaza si sunt supuse restituirii.
Masura 4 - Anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa ca urmare a controlului fiscal, care este in curs de derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
In acest caz, contribuabilii care la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta au in derulare un control fiscal pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligatiilor stabilite suplimentar de organul de control daca platesc aceste obligatii pana la termenul de plata stabilit in decizia de impunere si daca depun cererea de anulare a accesoriilor in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, indiferent daca acest control a fost finalizat pana la data de 25 noiembrie 2024 sau ulterior acestei date.
Masura 5 - Anularea unor obligatii fiscale principale in cazul persoanelor fizice:
Pentru persoanele fizice care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, achitate in procent de 50% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024, se acorda:
-anularea unui procent de 50% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
-anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
Pentru persoanele fizice care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mare de 5.000 lei, achitate in procent de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024, se acorda:
-anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
-anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
In aceste cazuri, pentru a beneficia de anularea obligatiilor bugetare principale, persoanele fizice trebuie sa achite obligatiile curente (cele realizate dupa 1 septembrie 2024), sa depuna toate declaratiile fiscale si cererea de anulare pana la data 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.
>>Proiectul de Ordin
>>Referatul de aprobare
>>Anexele
>>OUG 107/2024