AMANAREA RATELOR LA BANCA, ULTIMA SOLUTIE – Recomandarea specialistilor: „Sa apeleze doar in ultima instanta”

184

foto: romaniatv.net

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) le recomanda romanilor sa apeleze doar in ultima instanta la amanarea platii ratelor la credit.

Potrivit CSALB, amanarea vine cu costuri suplimentare, la care se adauga imprevizibilitatea situatiei economice din momentul reluarii platii ratelor.
Centrul arata ca in primele sase luni ale anului, 63 de procese in instanta au fost incheiate ca urmare a rezolvarii disputelor pe cale amiabila in cadrul acestui organism, fata de cele 67 de cazuri inregistrate pe tot parcursul anului 2021.

CSALB anunta ca in prima jumatate a anului, numarul de negocieri dintre consumatori si banci a crescut cu aproximativ 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in cadrul Centrului. Reducerea ratelor, trecerea de la ROBOR la IRCC, incheierea proceselor din instanta reprezinta masuri pe care bancile si consumatorii le-au negociat in prima jumatate a anului in cadrul concilierilor.
”Recomandarea CSALB catre consumatori este sa apeleze doar in ultima instanta la amanarea platii ratelor la credit. Amanarea vine cu costuri suplimentare, la care se adauga imprevizibilitatea situatiei economice din momentul reluarii platii ratelor”.
In schimb, consumatorii sunt indemnati sa se adreseze bancilor, IFN-urilor si/sau CSALB daca intampina dificultati financiare care pot afecta derularea contractelor, pentru a gasi solutii personalizate care sa se aplice pe toata perioada derularii creditului.

Solicitare catre Inalta Curte

In primele sase luni ale anului, 63 de procese in instanta au fost incheiate ca urmare a rezolvarii disputelor pe cale amiabila in cadrul CSALB, fata de cele 67 de cazuri inregistrate pe tot parcursul anului 2021. Avand in vedere aceasta situatie, CSALB a solicitat Inaltei Curti de Casatie si Justitie si celor 15 Curti de Apel din tara sa fie aduse la cunostinta judecatorilor informatiile despre posibilitatea de solutionare amiabila a litigiilor dintre consumatori si banci/IFN-uri prin conciliere.
Practic, solicitarea CSALB a fost ca judecatorii sa aplice prevederile art. 21, alin. 2 din Codul de Procedura Civila potrivit caruia:
In tot cursul procesului, judecatorul va incerca impacarea partilor, dandu-le indrumarile necesare, potrivit legii”.
Ideal este ca recomandarea judecatorilor pentru conciliere sa fie facuta la inceputul procesului, pana la primul termen de judecata. Insa aceasta initiativa de impacare se poate exercita de catre parti in orice moment al procesului, chiar si in caile de atac (apel/recurs), potrivit CSALB.
Potrivit Centrului, avantajul major este reprezentat de faptul ca media de solutionare a unui dosar la CSALB este de 33 de zile (in anul 2021), perioada fiind mai scurta chiar decat timpul care curge pana la primul termen de judecata (in mod obisnuit).


Impacarea partilor

Alexandru Paunescu, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in Colegiul de Coordonare al CSALB: 

Dintre negocierile purtate in prima jumatate a anului curent, 92% s-au incheiat cu impacarea partilor. Astfel, nu doar ca bancile au preluat mai multe cereri ale consumatorilor, dar procentul mare de impacari arata o maturizare a actului de negociere. Bancile au devenit tot mai dispuse sa ofere solutii consumatorilor aflati in dificultate, atat prin intermediul cererilor acceptate spre negociere, unde avem o crestere de peste o treime, cat si prin numarul solutionarilor directe, fara intermedierea conciliatorilor CSALB, unde aproape ca am egalat numarul inregistrat in tot anul anterior. Comparativ, nu asistam la o evolutie la fel de mare a numarului de cereri fata de perioada similara a anului trecut, avand o crestere de 10 procente. Ar fi de preferat sa vedem o tendinta similara si in privinta cererilor de amanare la plata a ratelor, iar oamenii sa analizeze mai atent optiunile pe care le au inainte de a solicita o amanare. Costurile care se adauga la credit dupa amanarea cu pana la 9 luni a ratelor pot fi semnificative, mai ales daca ne referim la primii ani din achitarea unui imprumut.

Alternativa

Din fericire, exista alternativa oferita de CSALB. Analizand datele, vedem ca in primele sase luni mai mult de 9 din 10 cereri negociabile trimise catre CSALB au primit din partea bancilor o rezolvare. Este un argument puternic pentru increderea de care este nevoie in sistemul financiar-bancar. Daca in cazul bancilor a crescut apetitul de negociere in cadrul CSALB, in cel al IFN-urilor a crescut numarul cererilor solutionate direct intre IFN si consumator, fara interventia unui conciliator. Aceste cazuri care sunt solutionate direct, dar dupa ce a fost sesizat Centrul, sunt situatii mai simple, in care nu este nevoie de expertiza unui conciliator. Asa se intampla, de exemplu, in cazul cererilor de stergere a inregistrarilor din Biroul de Credit. Asa cum am mai spus, interesul comun este ca partile sa gaseasca prin negociere o rezolvare la problema semnalata, indiferent de calea aleasa pentru a ajunge la o intelegere amiabila.
Unul dintre efectele increderii despre care vorbeam este faptul ca tot mai multi consumatori solicita impacarea cu bancile chiar si cand se afla in instanta. In cazul unora, aceasta solicitare vine dupa ani de asteptare a unei sentinte sau dupa ce au cheltuit sume importante de bani in cadrul proceselor. Am facut si noi un pas catre instante solicitand judecatorilor sa recomande partilor solutia concilierii inainte de judecata propriu-zisa sau chiar in timpul derularii proceselor. Credem ca acest lucru va aduce economii de bani si timp ambelor parti, iar instantele vor fi degrevate de procese care ingreuneaza actul de justitie”
, a declarat Paunescu, potrivit CSALB.

 Negocieri cu banca

In primul semestru din 2022 CSALB a inregistrat 1.335 de cereri conforme, cu aproximativ 10% mai multe decat in perioada similara a anului trecut. O crestere importanta se inregistreaza in cazul dosarelor de negociere. Bancile au intrat in 331 de negocieri in perioada S1 2022, cu aproximativ 100 mai multe decat in perioada similara a anului trecut, iar IFN-urile au acceptat doar doua cereri spre negociere.
Cea mai mare crestere se observa in cazul intelegerilor directe dintre banci/IFN-uri si consumatori. Fata de prima jumatate a anului trecut, intelegerile directe (dupa sesizarea CSALB) au o crestere de 150%. Cele mai multe intelegeri directe sunt in raport cu IFN-urile (160 in S1 2022 fata de doar 22 in primul semestru din 2021). Astfel, o treime dintre cererile adresate IFN-urilor au fost solutionate direct de catre parti anul acesta. Cele mai multe dintre solicitarile formulate in raport cu IFN-urile (85%) au ca obiect radierea inregistrarilor din Biroul de Credit. Cererile care au acest obiect reprezinta aproximativ 20% din totalul cererilor adresate bancilor”
, anunta CSALB.

1 comentariu la “AMANAREA RATELOR LA BANCA, ULTIMA SOLUTIE – Recomandarea specialistilor: „Sa apeleze doar in ultima instanta”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

liternet