Grid star
eveniment

AJUSTAREA PRETURILOR – Premierul Ciuca a acceptat. Situatiile si domeniile in care se aplica

Guvernul condus de Nicolae Ciuca a adoptat Ordonanta privind ajustarea preturilor si a valorii devizelor generale in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile.

Prin acest act normativ se reglementeaza situatia ajustarii contractelor de achizitie de lucrari si produse ce au legatura cu respectivele lucrari sau care includ executie de lucrari in cadrul prestarii de servicii din cauze imprevizibile generate de trei situatii succesive de criza: situatia post-pandemica, conflictul armat din Ucraina si criza energetica.
Astfel, se propun solutii pe termen scurt si un mecanism de preventie pe termen mediu si lung, care nu permite ajustari de pret care sa depaseasca 50% din pretul initial al contractului de achizitie publica/sectoriala si ia in calcul si eventualele modificari succesive,  potrivit legislatiei nationale si europene.

Energie, carburant si materiale de constructii

Potrivit Executivului, se vor contracara cresterile neprevizionate ale preturilor la materiale de constructii, utilaje, dotari, energie si carburant, la care se adauga cele generate de efectele agresiunii militare din Ucraina asupra aprovizionarii cu materii prime si materiale de constructii esentiale. Masurile au scopul de a sustine investitiile finantate prin proiecte europene si de a evita  riscul unor blocaje.
OUG reglementeaza masuri pentru ajustarea preturilor necesare actualizarii costurilor investitiei in contractele de achizitie publica/ contractele sectoriale/acordurile-cadru precum si in alte categorii de contracte, respectiv ajustarea devizelor generale de investitii in cadrul contractelor finantare care au asigurate resursele financiare partial sau integral din fonduri externe nerambursabile.
De asemenea, este reglementata si metodologia de ajustare a preturilor in vederea restabilirii echilibrului contractual in cadrul contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru precum si altor categorii de contracte.

Iata precizarile facute de ministrul Investitiilor, Marcel Bolos.

"In categoria acestor contracte se incadreaza proiectele de infrastructura de transport, proiectele de retele de apa si canalizare, proiectele de deseuri si proiectele cu finantare din Programul Operational Regional si, din acest punct de vedere, impactul acestei masuri vizeaza peste 5.000 de contracte care se afla in derulare. Am evaluat un impact financiar de peste un miliard de euro. De ce a fost necesara o astfel de masura? Pentru ca, asa cum dupa cum bine se cunoaste, pretul la materialele de constructii a crescut aproape necontrolabil. Exemple sunt relevante in acest sens, la bitum peste 225 de ori, otel-beton peste 150 de ori, si, de asemenea, pretul la utilitatile publice a influentat in mod hotarator ceea ce inseamna costurile pentru proiectele de infrastructura, iar acest lucru se reflecta si in indicele de cost total in constructii, publicat de Institutul National de Statistica, a carei valoare ultima a fost de 160%.

Salvarea proiectelor

Este un mecanism care se bazeaza pe directiva Uniunii Europene privind achizitiile publice. Precizez acest lucru pentru ca am avut in vedere conditiile de imprevizibilitate pe care le-au generat cele trei crize pe care trebuie sa le gestionam in momentul de fata. Este vorba de criza COVID, de criza energiei si de criza generata de razboiul din Ucraina. Deci, urmare acestor crize, avem aceasta situatie de imprevizibilitate si trebuie sa intervenim pentru a ne salva propriile proiecte pe care le avem in implementare. Interesul este comun, pe de o parte al Romaniei si, pe de alta parte, al Uniunii Europene, pentru ca toti avem un scop comun, acela ca aceste proiecte sa poata sa fie duse la bun sfarsit si sa le putem vedea implementate, de ele depinzand ceea ce inseamna infrastructura Romaniei si ceea ce inseamna imbunatatirea standardelor de viata ale oamenilor.

Ajustarea de pret

Unde se va aplica mecanismul acesta de ajustare de pret. Asa cum am mentionat, in ceea ce priveste proiectele de infrastructura, am selectat cateva exemple relevante:
-Drumul Expres Craiova-Pitesti este cel caruia i se vor aplica prevederile Ordonantei adoptate de Guvernul Romaniei;
-Centura Bucuresti este, de asemenea, un alt proiect care va intra sub incidenta Ordonantei de Urgenta;
-proiectul de linie de cale ferata Radna-Gurasada-Simeria este de un proiect cu impact financiar foarte mare pentru Romania, 1,8 miliarde de euro, si o lungime de peste 222 de km pe care ii are acest tronson de linie de cale ferata careia, de asemenea, i se vor aplica prevederile Ordonantei de Urgenta.
Asadar, impreuna cu proiectele care se finanteaza din Programul Operational Regional, peste 7.000 de contracte care sunt in momentul de fata in implementare, toate intra sub incidenta prevederilor ordonantei. Repet, este o situatie de imprevizibilitate, generata de efectul celor trei crize care se manifesta simultan la nivelul Romaniei, iar noi trebuie sa identificam solutiile necesare pentru ca proiectele sa poata sa mearga mai departe, altfel, riscam sa intram in risc de blocaj si si apoi, atat noi, cat si Uniunea Europeana, sa fim in situatia in care proiectele sa nu mai poate fi implementate”.

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani