AGENDA CRIPTO ASCUNSA IN LABORATOARELE LEGISLATIEI UE – Avertisment dur: Noile reglementari indica incalcari infricosatoare ale libertatii financiare

784

Presa internationala a dezvaluit ca noua lege impotriva spalarii banilor anuntata miercuri, 21 iulie, de Comisia Europeana, ar declansa o adevarata „vanatoare de vrajitoare” impotriva detinatorilor de portofele criptografice anonime. Insa jurnalistul David Morris arata, intr-o ampla analiza publicata in CoinDesk, ca prevederile si strategia mai ampla din spatele acestei noi reglementari indica mai mult decat atat. Este vorba despre „incalcari cu adevarat infricosatoare ale libertatii financiare, care ar trebui sa fie oprite”.

Noile reglementari, care ar trebui sa intre in vigoare din 2024, interzic indirect detinerea portofelelor criptografice anonime obligand custozii (institutionali) terti sa detina si sa puna la dispozitia autoritatilor datele personale ale proprietarilor acestora.

Insa, potrivit membrilor Autoritatii europene pentru protectia datelor, noua reglementare ar putea incalca „Regulile generale de protectie a datelor” (GDPR) recent implementate in Europa.

Pilula otravitoare din pachetul legislativ propus de UE impotriva spalarii banilor

Pilula otravitoare, relateaza The Node, se afla la articolul 58 din regulile propuse (PDF complet aici https://ec.europa.eu/info/publications/210720-anti-money-laundering-countering-financing-terrorism_en)

Proprietarii si beneficiarii de conturi anonime existente, cutii de valori anonime sau portofele cripto-active vor fi supusi masurilor de colectare si stocare a datelor personale ale clientilor inainte ca acele conturi, parole de stocare, cutii de depozit sau portofele cripto-active sa fie utilizate in orice mod.” – se arata in proiectul de act normativ publicat pe pagina de internet a Comisiei Europene.

Potrivit lui Simon Lelieveldt, consilier de conformitate pentru platforma de exchange cripto Bitonic, aceasta reglementare ar presupune ca atat proprietarii de portofele cripto gazduite de terti, cat si proprietarul oricarui portofel criptografic cu care tranzactioneaza, inclusiv portofelele detinute personal de proprietari, sa fie „declarate” si inregistrate de autoritati cu toate datele personale ale proprietarului.

Ar putea deveni ilegal pentru orice detinator de cont cripto sa isi retraga banii in numerar”

Acest lucru, sustine Lelieveldt, face parte dintr-o strategie mai ampla de a elimina cu totul portofele criptografice anonime.

Per ansamblu, acest nou pachet legislativ este utilizat ca o parghie pentru a impinge [portofelele] descentralizate intr-un sistem de custodie centralizata, facand toate celelalte forme de a detine valoarea, inclusiv cea criptografica, nelegitime si incriminate”, a declarat Simon Lelieveldt pentru CoinDesk.

Este greu de spus daca autoritatile europene inteleg pe deplin cat de draconica, rau intentionata si absurda este aceasta masura, comenteaza jurnalistul David Morris pentru The Barrons.

La cel mai inalt nivel, ar putea deveni ilegal pentru orice detinator de cont cripto aflat in custodia unei platforme de exchange cripto sau a unui alt tert sa isi retraga detinerile in numerar. Aceasta noua norma dezvaluie o agenda europeana fundamental ostila dreptului de a tranzactiona in mod privat pe internet” – The Node.

De asemenea, adauga David Morris, este foarte greu sa ne imaginam cum ar functiona Grupul de actiune financiara (GAFI), care stabileste, in linii mari, agenda masurilor internationale de combatere a spalarii banilor (AML).

GAFI recunoaste ca „nu are cunostinta de niciun mijloc dovedit tehnic de identificare a persoanei care administreaza sau detine un portofel care nu este gazduit de un tert, precis si in toate circumstantele.”

Astfel, orice sistem de asociere a identitatilor proprietarilor la portofelele detinute in blockchain ar putea fi supus erorilor si abuzului, din motive tehnologice.

Natura indirecta a initiativei legislative, care nu face nimic pentru a „interzice” direct portofelele detinute in mod direct de proprietari, ar genera o prapastie imensa intre portofelele gazduite de terti si cele administrate direct de catre detinatori, subminand in mod semnificativ utilitatea criptomonedelor.

La fel ca locuitorii din cartierele urbane separate de autostrazile americane la mijlocul secolului al XX-lea, utilizatorii de criptomonede ar fi separati unul de altul, acest lucru subminand promisiunea tehnologiei de a asigura tranzactii de la egal la egal (peer to peer).

Reglementarea tranzactiilor cripto propusa de Comisia Europeana se bate cap in cap cu prevederile GDPR

In mod socant, aceasta este o strategie de aplicare a masurilor sugerate de GAFI intr-un document din martie privind activele virtuale. Documentul include o lista a „optiunilor de atenuare a riscurilor prezentate de tranzactiile P2P [peer-to-peer] la nivel national daca riscurile ML / TF (spalare de bani / finantare a terorismului) sunt inacceptabil de mari. Aceasta include masuri care urmaresc sa aduca o mai mare vizibilitate tranzactiilor P2P, precum si sa limiteze expunerea jurisdictiei la tranzactiile P2P.”

Acest lucru ar echivala cu interzicerea dreptului cetatenilor de a tranzactiona liber.

Inainte ca proiectele normelor AML sa fie difuzate public, Comisia Financiara Europeana a primit o scrisoare destul de severa de la Comitetul European pentru Protectia Datelor (EDPR), care supravegheaza aplicarea Normei generale europene privind protectia datelor. Cand a fost implementat, GDPR a fost vazut in mare masura ca o forma de protectie a dreptului la viata privata al cetatenilor europeni, in contextul social media si al publicitatii, venind firesc ca urmare a scandalului Cambridge Analytica.

Dar Consiliul pentru Protectia Datelor arata clar ca considera ca si datele financiare sunt supuse GDPR.

EDPB … a remarcat in repetate randuri provocarile privind confidentialitatea si protectia datelor legate de cadrul AML … trebuie gasit un echilibru echitabil intre interesul de a preveni spalarea banilor si finantarea terorismului, pe de o parte, si interesele care stau la baza drepturilor fundamentale la protectia datelor si confidentialitatea, pe de alta parte ”, se spunea in scrisoare.

Consiliul indica principiile care includ „minimizarea datelor” si „necesitatea si proportionalitatea” ca elemente cheie pentru elaborarea reglementarilor AML care nu incalca GDPR. Insa solicitarea ca informatiile personale detaliate ale operatorilor cripto sa fie raportate la fiecare tranzactie financiara mare, asa cum fac adesea regulile actuale privind AML, nu se potriveste usor cu aceste principii GDPR.

De ce sa difuzam 99,8% din datele personale ale cetatenilor nevinovati prin canalele de plata pentru a identifica 0,2% din cei implicati in activitati infractionale?”, intreaba Lelieveldt,

Mai mult, noile reguli AML ar putea crea un stimulent pervers pentru companiile ale caror modele de afaceri centrate pe bazele de date personale ale cetatenilor sunt amenintate de cresterea standardelor de confidentialitate, cum ar fi GDPR si recenta functie furnizata de Apple.

Companii precum Cambridge Analytica (sau Facebook insusi) vor profita de ocazia de a utiliza aceste reglementari importiva spalarii banilor pentru a transmite toate datele clientilor catre toti partenerii de afaceri sub pretentia de a respecta regulile FATF”, avertizeaza Lelieveldt.

Dar, indiferent de litera legii, pare putin probabil ca Consiliul pentru protectia datelor sa aiba puterea de a se confrunta cu Comisia de finante, care poate incepe doar sa vorbeasca despre „finantarea terorismului” si sa foloseasca frica pentru a face sa treaca aproape orice reglementare, oricat de absurda si de abuziva, comenteaza Lelieveldt.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *