ADIO, INTERDICTIE PENTRU ASOCIATII UNICI – Premiera in postdecembrism: Parlamentul a abrogat art. 14 din Legea nr. 31/1990 a societatilor comerciale, care le interzicea romanilor sa fie asociati unici in mai multe SRL-uri (Documente)
Veste mare pentru antreprenori: pot fi asociati unici in mai multe societati cu raspundere limitata, ca urmare a unui amendament introdus pentru prima data de cand exista legea (adica de aproape 30 de ani). Joi, 2 iulie 2020, a intrat in vigoare noua forma a Legii nr. 31/1990, din care a fost abrogat articolul 14, care le interzicea antreprenorilor detinerea calitatii de asociat unic in mai mult de un SRL.
Iata mai intai forma initiala a art. 14, in vigoare in perioada 1990-2020 (chiar daca numarul i s-a schimbat de-a lungul timpului):
„O persoana fizica sau o persoana juridica nu poate fi asociat unic decat intr-o singura societate cu raspundere limitata”.
Depus la Senat in mai 2017, de catre 34 de parlamentari in principal de la USR (dar si, intr-o mai mica masura, de la PSD, ALDE si PNL – vezi facsimil), proiectul Pl-x nr. 440/2017 ce avea sa devina Legea nr. 102/2020 a fost respins de camera parlamentara superioara in 31 octombrie 2017, cu 45 de voturi pentru respingere (PSD-ALDE) si 38 impotriva (PNL-USR-UDMR). La 18 decembrie 2019, Camera Deputatilor a votat in favoarea adoptarii initiativei de act normativ, cu 220 de voturi pentru (in principal PSD, USR, UDMR, ALDE, Minoritati si Pro Romania, dar si 2 voturi de la PNL), niciun vot impotriva si 81 de abtineri (in principal PNL si PMP, dar si 2 abtineri de la PSD).
La 17 ianuarie 2020, presedintele Klaus Iohannis a intors proiectul in Parlament, pentru reexaminare, una dintre nemultumirile prezidentiale fiind legata de abrogarea articolului 14.
La 8 aprilie 2020, Senatul a votat proiectul modificat, cu 102 voturi pentru, niciunul impotriva si 28 de abtineri. Cincisprezece zile mai tarziu, Camera Deputatilor a votat si ea favorabil, cu 199 de optiuni „pentru”, 80 „impotriva” si 7 abtineri, in timp ce 5 deputati nu si-au exercitat acest drept.
Guvernul a atacat la Curtea Constitutionala a Romaniei forma care a iesit din Parlament in urma cererii prezidentiale de reexaminare, dar, cu privire la abrogarea art. 14 din Legea 31/1990, CCR a respins sesizarea ca inadmisibila, intrucat „dupa adoptarea legii ca urmare a formularii unei cereri de reexaminare, obiectia de neconstitutionalitate nu poate privi dispozitiile legale adoptate anterior formularii acestei cereri”.
Iata explicatia CCR:
„Prin intermediul constatarii neconstitutionalitatii unui text de corelare de natura tehnica (...), se urmareste justificarea exercitarii controlului de constitutionalitate asupra textului de lege ce priveste fondul nemultumirii autorului obiectiei. (...) Aceasta constructie juridica a fost realizata pentru ca cele doua norme au fost adoptate in etape procedurale diferite, respectiv inainte si dupa cererea de reexaminare formulata de Presedintele Romaniei, iar formularea obiectiei de neconstitutionalitate in cazul dat poate privi numai etapa procedurala ulterioara cererii de reexaminare formulate, nu si cea anterioara. Or, in principal, autorul obiectiei (n.r. Guvernul Romaniei) este interesat de constatarea neconstitutionalitatii textului adoptat in procedura anterioara cererii de reexaminare formulate, mai exact de cauza care a determinat adoptarea dispozitiei de corelare. Insa, astfel cum s-a aratat, dupa adoptarea legii ca urmare a formularii unei cereri de reexaminare, obiectia de neconstitutionalitate nu poate privi dispozitiile legale adoptate anterior formularii acestei cereri”, detaliaza Curtea Constitutionala.
Mentionam ca acelasi proiect de lege (devenit Legea nr. 102/2020) a eliminat obligativitatea ca un antreprenor care locuieste la bloc sa obtina acordul vecinilor pentru infiintarea sediului social in apartamentul de domiciliu (click aici pentru a citi).
* Cititi aici cererea de reexaminare formulata de Klaus Iohannis
* Cititi aici obiectia de neconstitutionalitate ridicata de Guvern