ACCESUL LA INFORMATIILE PUBLICE – Guvernul a adoptat hotararea. Iata ce se schimba
Guvernul a adoptat hotararea pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
Executivul arata ca noile reglementari urmaresc facilitarea accesului cetatenilor la informatiile de interes public si asigurarea respectarii dreptului la informatie. Se introduc norme mai clare pentru aplicarea coerenta a reglementarilor privind accesul la informatiile publice si pentru solutionarea unor deficiente existente in practica.
Obligatiile autoritatilor
Astfel, sunt introduse modificari in sensul corelarii obligatiilor care le revin autoritatilor administratiei publice in materia publicarii de informatii de interes public din oficiu, prevazute in cuprinsul mai multor acte normative.
Aceste obligatii sunt incluse intr-un standard unic, pentru evitarea situatiilor in care sunt omise de la publicare, prezinta diferente de continut intre aceleasi categorii de informatii publicate de autoritati diferite sau genereaza confuzie.
Modificarile
-Pentru a veni in sprijinul cetatenilor, solicitarile care nu fac obiectul prevederilor Legii 544 privind liberul acces la informatiile de interes public pot fi incadrate ca petitie, in sensul Ordonantei Guvernului 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor. Acestea se transmit, spre solutionare, compartimentului responsabil cu inregistrarea si rezolvarea petitiilor. Solicitantul este informat cu privire la reincadrarea cererii in termen de maxim 5 zile;
-In situatia in care exista interes din partea cetatenilor pe un anumit domeniu, autoritatea sau institutia publica poate publica, din oficiu, informatii a caror solicitare a inregistrat o frecventa mare din partea publicului, in functie de obiectul sau domeniul sau de activitate, in conditiile legii;
-Legislatia este completata cu o prevedere referitoare la actualizarea informatiilor comunicate din oficiu de autoritatile sau institutiile publice. Astfel, in termen de 10 zile de la aparitia unor modificari, informatiile de interes public care se comunica din oficiu se actualizeaza de catre autoritatea sau institutia respectiva;
-Raportul privind accesul la informatiile de interes public, transmis de fiecare institutie sau autoritate publica anual, prin structurile de informare si relatii publice, va fi transmis electronic pana la data de 15 mai prin platforma unica de centralizare www.e-consultare.gov.ro, creata si administrata de Secretariatul General al Guvernului. In termen de 18 luni de la intrarea in vigoare a acestei hotarari, Secretariatul General al Guvernului dezvolta functionalitatile platformei www.e-consultare.gov.ro.
Registrul transparentei
"Totodata, prin actul normativ se creeaza temeiul legal necesar asigurarii respectarii corespunzatoare a Registrului Unic al Transparentei Intereselor (RUTI). Astfel, se propune ca regulile minime de transparenta in privinta cadrului de colaborare dintre decidentii de la nivelul autoritatilor administratiei publice centrale si locale si grupurile specializate din societatea civila, in vederea promovarii initiativelor de politica publica, sa se stabileasca prin ordin al secretarului general al Guvernului, care sa se publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Transparenta cadrului de colaborare mentionat sa se realizeze prin publicarea intalnirilor dintre decidenti si grupurile specializate in platforma online Registrul Unic al Transparentei Intereselor, administrata si gestionata de Secretariatul General al Guvernului.
Modificarile normelor de aplicare ale legii privind liberul acces la informatii de interes public reprezinta aranjamente operationale pentru tinta 407 din PNRR”, arata Executivul.