A scazut deficitul comercial al Romaniei. Diferenta dintre importuri si exporturi ramane insa de miliarde de euro (Raport)
10 May 2024 10:50 Lumea Banilor 600Deficitul balantei comerciale (FOB/CIF) in perioada ianuarie-martie 2024 a fost de 6,699 miliarde euro, mai mic cu 103,3 milioane euro (-1,5%) decat cel inregistrat in perioada similara din 2023.
In luna martie 2024, exporturile FOB au insumat 7,904 miliarde euro, iar importurile CIF au insumat 10,452,5 miliarde euro, rezultand un deficit de 2,548 miliarde euro, arata cifrele Institutului National de Statistica (INS).
Fata de martie 2023, exporturile din luna martie 2024 au scazut cu 9,8%, iar importurile au scazut cu 6,7%. In primele trei luni ale acestui an, exporturile FOB au insumat 22,946 miliarde euro, iar importurile CIF au insumat 29,645 miliarde euro. Exporturile au scazut cu 3,7%, iar importurile cu 3,2% comparativ cu perioada similara din 2023.
Exportam masini
In perioada ianuarie-martie 2024, ponderi importante in structura exporturilor si importurilor sunt detinute de:
-masini si echipamente de transport (47,7% la export si 36,2% la import);
-alte produse manufacturate (29,1% la export si 27,9% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri in primele trei luni ale acestui an a fost de 16,840 miliarde euro la expedieri si de 21,937 miliarde euro la introduceri, reprezentand 73,4% din total exporturi si 74,0% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri a fost de 6,105 miliarde euro la exporturi si de 7,707 miliarde euro la importuri, reprezentand 26,6% din total exporturi si 26,0% din total importuri.
Precizari tehnice
Soldul balantei comerciale FOB/CIF se calculeaza pe baza valorii exportului FOB si a importului CIF, ca diferenta intre acestea. Soldul negativ al balantei comerciale se numeste deficit, iar cel pozitiv se numeste excedent.
Pretul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezinta pretul la frontiera tarii exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport pana la punctul de imbarcare, precum si toate taxele pe care bunul trebuie sa le suporte pentru a fi incarcat la bord.
Pretul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezinta pretul la frontiera tarii importatoare, care cuprinde atat elementele componente ale pretului FOB, cat si costul asigurarii si transportului international.