Grid star
eveniment

1,7 milioane de lei primite de romani in urma plangerilor facute la stat. Cea mai mare suma a fost de 332.715 lei

Romanii au primit in 2024 aproximativ 1,7 milioane lei, ca urmare a concilierilor realizate de SAL-Fin (Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar non-bancar) din cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).

Potrivit ASF, cea mai mare suma obtinuta in plus de catre un consumator, care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin, a fost de 332.715 lei, ca rezultat al concilierii unui litigiu privind despagubirea aferenta producerii unui incendiu a unui imobil (cladire+hala).
Mai mult decat atat, si in alte dosare instrumentate de SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante, in plus. Spre exemplu, intr-un litigiu in care consumatorul a solicitat o diferenta pentru despagubiri pentru daune morale, in cazul unui accident rutier, acesta a primit in plus suma de 230.100 lei. In alte doua cazuri similare, sumele suplimentare achitate consumatorilor afectati au fost de 51.700 de lei, respectiv 40.385 lei.

Plangerile inregistrate

Anul trecut, SAL-Fin a inregistrat un numar de 761 cereri de conciliere, in scadere cu circa 18% fata de anul anterior, cand a fost inregistrat un numar de 923 de cereri. Din numarul total de cereri inregistrate anul trecut, 322 de cereri au fost acceptate, fiind indeplinite conditiile legale de eligibilitate.
Cererile consumatorilor, preluate in analiza in cursul anului 2024, au vizat (aproape) in totalitate domeniul asigurarilor.
Cele doua proceduri de solutionare alternativa a litigiilor sunt:
    • Procedura de solutionare prin propunerea unei solutii, cu o perioada medie de desfasurare de 30 de zile, presupune solutionarea unui litigiu sub supravegherea si indrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor facute de acesta, a sugestiilor si concesiilor la care partile se inteleg in vederea solutionarii litigiului in cadrul SAL-Fin;
    • Procedura solutionarii alternative a litigiilor prin impunerea unei solutii, cu o perioada medie de desfasurare de 55 de zile, presupune pronuntarea unei hotarari de impunere, care, daca nu este atacata in termen de 15 zile calendaristice de la data comunicarii, constituie de drept titlu executoriu. Solutiile adoptate in procedurile derulate in 2024 de catre SAL-Fin, indiferent de modul de solutionare, au fost acceptate de parti in proportie de aproximativ 86%. 

“Din totalul celor 332 de cereri acceptate, consumatorii au ales procedura de impunere a unei solutii pentru un numar de 285 de cereri (86%), dintre care 98% din proceduri s-au desfasurat online. Pentru un numar de 47 de cereri (14%), consumatorii au ales procedura de propunere a unei solutii. Aproape toate s-au defasurat online. In total, in perioada 2016 - 2024, la nivelul SAL-Fin au fost solutionate aproximativ 3.800 de litigii.
Examinarea litigiilor supuse SAL-Fin este gratuita si se realizeaza de catre conciliatori independenti si impartiali inscrisi in Registrul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice cu pregatire si cu experienta profesionala, atat in domeniul pietelor financiare non-bancare, cat si al solutionarii litigiilor pe cai alternative”,
precizeaza ASF.

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani