DUBLAREA ALOCATIILOR – CCR spulbera Guvernul Orban (Document)

1504

Dublarea alocatiilor.

Lumea Banilor prezinta Decizia 649/2020 prin care Curtea Constitutionala a solutionat obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii privind respingerea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.123/2020 pentru modificarea art.3 din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, obiectie formulata de Guvernul condus de Ludovic Orban.

Concret, este vorba despre proiectul de lege adoptat de Parlament pentru respingerea OUG 123/2020 prin care alocatiile se mareau doar cu 20%, in loc sa se dubleze.

Guvernul a sustinut, printre altele, ca prin respingerea Ordonantei de urgenta 123/2020 care prevede o majorare in etape a alocatiilor pentru copii cu scopul ca aceste alocatii, pentru viitor, sa fie majorate prin dublare intr-o singura etapa, Parlamentul promoveaza o masura legislativa care, pe de o parte, presupune modificarea ulterioara a prevederilor bugetului de stat si, pe de alta parte, implica cheltuieli bugetare mai mari.

Lege constitutionala

Judecatorii au respins insa sesizarea Executivului si au stabilit ca Legea privind respingerea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.123/2020 pentru modificarea art.3 din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii este constitutionala in raport cu criticile formulate:

“Faptul ca Guvernul in mod formal a preluat continutul Legii nr.14/2020 in cuprinsul ordonantei de urgenta nu indica existenta unei alte/ noi masuri de crestere a cuantumului alocatiilor de stat pentru copii, ci este vorba de aceeasi crestere prevazuta de Legea nr.14/2020, singurul element novator al ordonantei de urgenta fiind etapizarea acestei cresteri”.

Asadar, arata CCR, indiferent ca este vorba de prorogarea intrarii in vigoare a Legii nr.14/2020 sau de etapizarea cresterii cuantumului alocatiei de stat pentru copii prevazute de aceeasi lege, ordonantele de urgenta astfel adoptate sunt si raman in legatura directa cu Legea nr.14/2020, ele constituindu-se in masuri legislative de punere in aplicare a acesteia.
|
Potrivit Curtii, daca Parlamentul nu este de acord cu modul Guvernului de a pune in opera cresterile preconizate nu inseamna ca se incalca principiul cooperarii loiale intre aceste institutii, astfel ca respingerea ordonantelor de urgenta este o consecinta fireasca a manifestarii dezacordului existent intre legiuitorul originar si cel delegat.

In acest context, Curtea retine ca, potrivit jurisprudentei sale, legiuitorul delegat, printr-un act de reglementare primara, nu are competenta de a contracara o masura de politica legislativa [Decizia nr.1.221 din 12 noiembrie 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.804 din 2 decembrie 2008, si Decizia nr.593 din 15 iulie 2020, par.42], astfel ca divergentele de viziune intre legiuitorul originar si cel delegat se transeaza intotdeauna in favoarea celui originar.

Curtea subliniaza ca in discutie nu este impactul financiar al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.123/2020, ci a Legii nr.14/2020, intrucat consecinta juridica fireasca a respingerii ordonantei de urgenta antereferite este intrarea in vigoare a Legii nr.14/2020.
|
Astfel de critici puteau fi aduse Legii nr.14/2020, si nu legilor de respingere ale ordonantelor de urgenta care temporizeaza punerea in aplicare a cresterilor alocatiilor de stat pentru copii. Totodata, Curtea in cadrul controlului de constitutionalitate a priori a legii criticate arata ca nu are competenta de a-si extinde controlul asupra unei alte legi, care, de altfel, a fost si promulgata de Presedintele Romaniei:

Acoperirea resurselor financiare din sursa stabilita este o problema exclusiv de oportunitate politica. Daca Guvernul nu are resurse financiare suficiente, poate sa propuna modificarile necesare pentru asigurarea lor, in virtutea dreptului sau de initiativa legislativa [a se vedea Decizia nr.47 din 15 septembrie 1993, Decizia nr.64 din 16 noiembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.310 din 28 decembrie 1993, sau Decizia nr.22 din 20 ianuarie 2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.160 din 2 martie 2016, paragraful 56”.

*Cititi aici decizia CCR

1 comentariu la “DUBLAREA ALOCATIILOR – CCR spulbera Guvernul Orban (Document)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *