Grid star
eveniment

DEZMAT PE BANI PUBLICI IN STARE DE URGENTA – Curtea de Conturi a descoperit prejudicii si abateri financiar contabile de peste 140 milioane euro

A fost dezmat pe bani publici in perioada starii de urgenta. O dovedeste chiar un document oficial al Curtii de Conturi. Iar problemele descoperite, constand in prejudicii si abateri financiar contabile se ridica la aproximativ 140 milioane euro.

Astfel, Curtea de Conturi a anuntat marti, 11 august 2020, ca a trimis Parlamentului Romaniei raportul de control privind gestionarea resurselor publice in perioada starii de urgenta. Un control derulat in perioada mai-iulie 2020, la 949 de institutii din administratia publica centrala si locala. Ancheta Curtii de Conturi a scos la iveala abateri financiar contabile in cuantum de 659 de milioane de lei, adica aproape 135 milioane euro. De asemenea, au fost constatate prejudicii de 38 milioane lei, ceea ce inseamna aproape 8 milioane euro. Asadar, un total de abateri financiar contabile si prejudicii de peste 140 milioane euro.

Curtea de Conturi a Romaniei, ca institutie suprema de audit, si-a propus sa ofere o analiza obiectiva a felului in care au fost gestionate resursele publice in perioada starii de urgenta si sa sprijine institutiile publice in a-si crea mecanisme eficiente de raspuns la criza. Raportul este rezultatul unui efort sustinut la nivelul tuturor structurilor Curtii de Conturi, tinand cont de context, de restrictiile inerente aduse de pandemie, de la ajustarea programului anual de actiuni, pana la adaptarea modului de lucru care a obligat la distantare fizica. in toate actiunile noastre am urmarit sa nu compromitem eforturile publice comune de raspuns la criza Covid-19. Ne dorim ca recomandarile cuprinse in raport sa reprezinte o oportunitate pentru autoritati de a imbunatati procedurile specifice unei situatii de criza, cu impact direct asupra modului de gestionare a banului public”, a explicat presedintele Curtii de Conturi, Mihai Busuioc.

Iata comunicatul Curtii de Conturi a Romaniei:

Curtea de Conturi a inaintat Parlamentului Romaniei Raportul special privind gestionarea resurselor publice in perioada starii de urgenta. Documentul aprobat de Plenul Curtii prin Hotararea nr. 387/2020 are la baza un control amplu, desfasurat in perioada mai-iulie 2020, la 949 de entitati din administratia publica centrala si locala. Pentru a raspunde eficient si rapid solicitarii Parlamentului, institutia suprema de audit a mobilizat peste 700 de auditori publici externi.

Prezentul raport isi propune sa prezinte forului legislativ, cetatenilor si altor factori interesati modul de gestionare a resurselor publice in perioada starii de urgenta, constatarile Curtii de Conturi, precum si concluziile si propunerile ce deriva din acestea, in conformitate cu mandatul primit prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 4/2020.

La baza selectiei entitatilor auditate au stat sumele alocate de la bugetele centrale si locale pentru gestionarea starii de urgenta, respectiv sumele utilizate, pe sursele de finantare si pe destinatii. Astfel, au fost selectate acele autoritati care au primit sume importante de la aceste bugete, dar si cele care au primit responsabilitati si atributii suplimentare in situatia de urgenta. Nu in ultimul rand, in procesul de selectie au fost extrem de relevante achizitiile realizate, dupa tipul si valoarea acestora, specifice situatiei de urgenta.

Impactul financiar estimat de auditori in urma actiunilor de control este compus din venituri suplimentare, prejudicii si abateri financiar contabile. Astfel, veniturile suplimentare estimate se ridica la 647 de mii de lei. Abaterile financiar contabile estimate pentru perioada supusa controlului sunt de 659 de milioane de lei, in timp ce prejudiciile sunt de 38,3 milioane de lei.

Documentul prezinta si o serie de exemple de bune practici ale entitatilor publice care au gestionat optim resursele puse la dispozitie in perioada starii de urgenta.

Cheltuielile realizate pentru combaterea pandemiei, pana la 30 iunie 2020, de la bugetul de stat, bugetele locale si bugetul asigurarilor de somaj se ridica la 5 miliarde de lei. Din aceasta suma, 73% reprezinta plata indemnizatiei acordate pe perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului (3,69 miliarde de lei), 13% sunt indemnizatiile acordate altor categorii de personal ale caror activitati au fost intrerupte ori s-au derulat la un nivel foarte scazut (662 de milioane de lei), iar 5,3% vizeaza cheltuielile privind stocurile de urgenta medicala (266 de milioane de lei). Restul fondurilor s-au alocat pentru stimulentul de risc si alte cheltuieli specifice perioadei de urgenta.

La finantarea publica a cheltuielilor destinate prevenirii si combaterii pandemiei se adauga donatiile si sponsorizarile, in bani sau in natura, primite de institutiile publice. Astfel, entitatile auditate de Curtea de Conturi au primit si inregistrat donatii si sponsorizari in valoare de 214,7 milioane de lei (44,4 milioane de euro)”.

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani